آموزشکامپیوتر-اینترنت

ویژگی های رمز عبور مطمئن

هر کاربری که به دنیای مجازی قدم می گذارد. نیازمند امنیت است. هر کاربر اینترت حداقل یک حساب الکترونیکی یا حساب کاربری در شبکه های اجتماعی دارد. که بسیار حیاتی است. امنیت مطلق در فضای مجازی وجود ندارد. گاه می بینیم شرکت های بزرگی مثل سونی هک می شوند. انتخاب یک رمز عبور مطمئن شرط اساسی امنیت شما در فضای مجازی است. هر چند هکرهای حرفه قادر به هک و بازکردن تمامی رمز های عبور هستند. اما اگر رمز عبور قوی و پیچیده انتخاب کنید. خیال شما از جانب هکرها مبتدی و بدافزارهای جاسوسی راحت خواهد بود.

 

شما با استفاده از کلمات و حروف می توانید رمز عبور عالی به وجود بیاورید. به عنوان مثال می توان کلمه ی Alexander را به این صورت نوشت :lex@nder@

همان طور که مشاهده میکنید به جای حرف A ، @ قرار گرفته است.البته باید بدانید اکثر هکرهای حرفه ای با این روش آگاه هستند و در اسامی خود این روش را بکار میگیرند.مثلا ( Gladiator -> Gladiat0r ) .

برای انتخاب یک رمز عبور مطمئن و ایمن باید از گام های زیر پیروی کنید :

گام اول : رمز عبور خود را طوری انتخاب کنید که بتوانید آن را به خاطر بسپارید.

یک رمز عبور متناسب که ترکیبی از حروف،اعداد و کاراکترها است را انتخاب کنید.رمز عبوری که بتوانید به راحتی آن را به خاطر بیاورید .یک رمز عبور مطمئن از حداقل کاراکتر نشکیل و ترکیب شده است و بیاد آوردن آن فقط برای صاحب رمز عبور آسان و برای دیگران مشکل است.

مثلا فردی برای رمز عبور خود عبارت زیر را انتخاب کرده است :

۱۸۷۷۴۳۶۸۱۴۵۵۶۸aseman!8&&$#^!$%%^*A53Man

این فرد که از تکنیک خاصی استفاده کرده است و رمز عبوری را انتخاب کرد که هم ترکیبی بود و هم از ۸ کاراکتر بیشتر تشکیل شده بود.همان طور که مشاهده می کنید این فرد از کلمه ی aseman استفاده کرده و سپس اعدادی را تایپ کرده است . این روش ، روش جالبی است مثلا من رمز عبوری را با شماره تلفن خودم می سازم که ترکیبی است.ابتدا شماره تلفن خودم را وارد میکنم :

۰۹۳۷۳۱۵۳۱۷۸ (فرضی)

حالا کلید شیفت رو میگیرم و دوباره شماره تلفن رو تایپ میکنم :

*&!#%!#&#()

حالا اگر این دوتا عبارت را کنار هم بگذازیم و یک جا به جایی کوچک هم انجام بدهم،یک پسورد نسبتا مناسب و قوی بوجود میاید.

دیدید که با کمی جا به جایی و هوش می توان یک رمز عبور خوب و عالی بهتر از مثال بالا بدست آورد.شما می توانید از شماره ها و  کلمات دیگری که می شناسید را به عنوان رمز عبور انتخاب کرده و تغییرات بالا را در آن اعمال کنید.

گام دوم : رمز عبور را مانند یک راز در نزد خود نگه بدارید.

نگه داری یک رمز عبور مانند نگه داشتن یک راز ،  بسیار مهم است.رمز عبور خود را به دوستان تان ندهید،آنرا روی کاغذ ننویسید یا درون یک فایل متنی داخل کامیپوتر سیو نکنید.چون اگر کامپیوتر شما به دلایلی به سرقت برود،احتمال افشای رمز عبور شما نیز بسیار بالا است.همچنین مواظب دادن رمز عبور درون سایت ها باشید،بعضی از هکرها توسط برخی از نرم افزارها یا ترفندها اقدام به ارسال ایمیل های دروغین از طریق سایت های ایمیل یا سایت آمازون Amazon یا ای بی Ebay به برخی از افراد می کنند که در آن عنوان می کنند کلمه ی عبور و مشخصات دیگر خود را برای آنان بفرستند.شما باید بدانید که سایت های مذکور و بیشتر سایت های دیگر هیچ گاه درخواست رمز عبور را نخواهند کرد.اگر چنین ایمیلی برای شما ارسال شد آن را حذف یا از پاسخ گویی به آن بپرهیزید.این را هم بدانید که برخی از برنامه های مخرب نیز توانایی سرقت رمز عبور را دارا می باشند.

اخیرا ویروسی شناخته شد که به ایمیل های کاربران مراجعه میکرد و با ارسال نامه ای درخواستی مبنی بر ارسال تمامی حساب های کاربری ایمیل و رمز عبورهای آنان ذکر میکرد و پس از دریافت رمز عبور و حساب های کاربری به داخل آن حساب نفوذ میکرد و اطلاعات مهم آن را به سرقت می برد.همچنین نامه ی خود را برای تمامی مخاطبین آن حساب کاربری ارسال میکرد  و آنان را نیز در این بازی وحشتناک شرکت میداد.

گام سوم : رمز عبور خود را مدیریت کنید .

بهترین روش محافظت از رمز عبور آن است که برای هر وب سایت ،یک رمز عبور منحصر به فرد ایجاد کنید.برخی از کاربران برای چندین حساب کاربری یک رمز عبور را قرار می دهند و این کار باعث میشود یک هکر به راحتی به دیگر حساب های کاربری دست پیدا کند.همچنین شما می توانید برای حساب هایی که دارای اهمیت بیشتری نسبت به حساب های دیگر هستند،رمز عبور پیچیده تری را ایجاد کنید.همچنین توجه داشته باشید طی هر مدت زمان مشخصی رمز عبور خود را عوض کنید چرا که این کار باعث بالا رفتن چندینبرابر امنیت رمز عبور شما خواهد شد.

گام چهارم : به بازبینی حساب های خود بپردازید .

هر چند وقت به حساب کاربری خود سری بزنید و اگر رمز عبور شما به مشکل برخورد سریعا به پیگیری آن بپردازید.همچنین هر سال یا مدتی کمتر از آن گزارش کارت اعتباری خود را مشاهده کنید.

گام پنجم : محافظت از خود .

شاید بتوان گفت بهترین راه برای حفاظت از رمز عبور و دیگر موارد مهم امنیت خود باشد.میتوان با نصب یک برنامه ی آنتی ویروس بروز شده از امنیت بهتری برخوردار بود.این نکته را نیز به خاطر بسپارید که هکرها می توانند با برخی از برنامه های مخرب به کامپیوتر شما نفوذ کرده و اطلاعات مهم شما را به سرقت ببرند.

در کل  کارهایی که میتوان برای حفظ رمز عبور خود انجام داد :

از دسترسی افراد نامطمئن به کامپیوتر خود جلوگیری کنید.
حداقل کاری که میتوان انجام داد آن است که سیسنم خود را با یک سی دی یا فلاپی راه اندازی کنید و محیط بایوس سیستم خود را با رمز عبور محافظت کنید.
همیشه از کلمات عبور پیچیده استفاده کنید تا زمان تشخیص آن بیشتر باشد.
مکانیزم LM Hash را غیر فعال کنید.
نام های حساب کاربری  مدیر و مهمان را حتما تغییر داده و  رمزهای عبورشان را عوض کنید.
اگر به حساب مهمان نیاز ندارید آن را غیر فعال کنید

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

بستن
بستن