پزشکی سلامت

بیماری ام اس_چه کنیم که ام اس نگیریم

بیماری ام اس

بیماری ام اس_چه کنیم که ام اس نگیریم

ام‌اس يك بيماري خودايمن است كه بر مغز و نخاع فرد تاثير مي‌گذارد. در پي اين بيماري، بدن توانايي كنترل ماهيچه‌ها، بينايي، تعادل و ساير حواس را از دست خواهد داد. افسردگي، تشويش و اضطراب نيز از اثرات اين بيماري روي فرد است. از نشانه‌هاي ابتلا به ام‌اس مي‌توان به

گزگز كردن مداوم كف پاها و كف دست‌ها، خستگي مفرط، بي‌حالي، دوبيني، تارشدن چشم و عدم تعادل بدن اشاره كرد. متخصصان مغز و اعصاب سه عامل محيطي، ژنتيكي و ويروس‌ها را در بروز ام‌اس موثر خوانده‌اند.

بنابراين تا حدودي مي‌توان از بروز اين بيماري پيشگيري كرد. پزشكان معتقدند انجام برخي اقدامات مي‌تواند در پيشگيري از ام‌اس موثر باشد. اين اقدامات بسيار ساده هستند؛ آنقدر ساده كه شايد كمتر كسي به آنها توجه كرده باشد. برخي از اقداماتي كه مي‌تواند به هر يك از ما

براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري كمك كند را مي‌خوانيم.

چه‌كار كنيم كه ام‌اس نگيريم؟

كمبود ويتامين D يكي از مواردي است كه در ابتلا به بيماري ام‌اس مي‌تواند موثر باشد. ويتامين D را مي‌توان در زرده تخم‌مرغ، شير، ماست، پنير، كره حيواني، روغن كبد ماهي و… جست‌وجو كرد.

استرس‌هاي روحي و هيجاني نيز مي‌توانند خطر ابتلا به اين بيماري را افزايش دهند. در نتيجه بهتر است افراد از اين حس‌ها تا جاي ممكن جلوگيري كنند و استرس را از خود دور كنند.

خوردن فيبرها نيز مي‌تواند به اين پيشگيري كمك كند. فيبرها را در خوراكي‌هايي مانند خربزه و طالبي و سبزيجات مي‌توانيد پيدا كنيد.

ماهي نیز حاوي موادي است كه در عدم ابتلا و كنترل اين بيماري نقش مهمي مي‌تواند ايفا كند.

روغن زيتون، آووكادو و ساير چربي‌هاي تك غيراشباعي را جايگزين ساير روغن‌ها كنيد.

مصرف دخانيات، يكي از عوامل موثر در ابتلا به ام‌اس است. افراد سيگاري يا كساني كه دخانيات مصرف مي‌كنند بيش از ديگران در معرض اين بيماري قرار خواهند گرفت.

فناوري و امواجي كه تلفن همراهمان مي‌تواند از خود ساطع كرده و ما را در بر بگيرد، خطري براي مبتلاشدن به ام‌اس هستند. بنابراين تا مي‌توانيد خود را از اين فناوري‌ها دور كنيد.

شايد به‌نظر نيايد اما محل زندگي در ابتلا به ام‌اس موثر است. مكان‌هايي كه پارازيت بيشتر، آلودگي شديدتر و فاضلاب‌هاي وسيع‌تري دارند، خطرات ابتلا به اين بيماري را چندين برابر افزايش مي‌دهند.

خوردن روزانه يك ليوان شير، خطر ابتلا به ام‌اس را تا چهار برابر كاهش خواهد داد، پس از آن غافل نشويد.

خوردن ميوه‌هاي بنفش و قرمز (تمشك و شاتوت و…) و ميوه‌هاي زرد و نارنجي را در برنامه‌ خوراك روزانه خود قرار دهيد. دسته اول تاثير راديكال‌هاي آزاد را بر بدن شما كاهش خواهد داد و دسته دوم باعث مي‌شود كه اعصاب شما عملكرد بهتري داشته باشد.

گوجه بخوريد. اين ماده خوراكي قرمزرنگ اگر روزي به اندازه يك عدد ميل شود، كاهش خطر ابتلا به ام‌اس را در پي خواهد داشت.

 چند نكته درباره استرس‌ شغلي

يك متخصص طب كار با اشاره به اينكه اگر افراد مقداري فشار را از جانب محيط احساس نكنند، انگيزه‌اي براي انجام فعاليت‌هاي خود ندارند، اظهار كرد: عوامل سازماني و شرايط فيزيكي از مشكلاتي هستند كه مي‌توانند باعث ايجاد استرس‌هاي شغلي در محيط كار شوند. دكتر

سوسن صالح پور با اشاره به اينكه استرس حالتي از بدن است كه در مواجهه با تعدادي از تظاهرات فيزيولوژيك خاص مشخص مي‌شود، گفت: تظاهرات استرس رابطه مستقيم با سيستم عصبي خودكار بدن دارد كه اين سيستم كنترل‌كننده پاسخ‌هاي فيزيولوژيك انسان است.

وي يادآورشد: اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك در بدن مسئول تنظيم سيستم خودكار هستند و شناخت تظاهرات استرس در بدن نخستين قدم در كنترل موثر استرس است. اين متخصص طب كار با اشاره به اينكه تظاهرات هيجاني و احساسي شامل احساس افسردگي، نااميدي و

پرخاشگري مي‌شود، خاطرنشان كرد: استرس شغلي به معني واكنش منفي فرد نسبت به فشار بيش از حد وارد بر وي يا ساير انواع تكاليفي كه در محيط كاري بر دوش فرد گذاشته مي‌شود، است.

منبع

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن