آموزش

چرا در بعضی از ماشین ها فرمان در سمت راست قرار دارد؟

رانندگی با فرمان راست

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا فرمان بعضی از ماشین ها در سمت راست قرار دارد؟
چرا برخی کشورها از سیستم رانندگی فرمان راست استفاده می‌کنند؟

آیا تاکنون به علت سمت رانندگی کشورمان و تفاوت آن با برخی کشورهای دیگر فکر کرده‌اید؟ آیا تاکنون با خود اندیشیده‌اید که چرا این تفاوت فرهنگی بزرگ در نقاط مختلف جهان وجود دارد؟ خب ما به شما توضیح می‌دهیم.

حمل‌ونقل با استفاده از راه‌ها برای هزاران سال است که ادامه دارد و در زمان قرون‌وسطی راه‌های اصلی و قدیمی گسترش یافتند.

همه‌ی ما از سیستم رانندگی فرمان چپ استفاده می‌کنیم. اما عجیب آنکه علت استفاده‌ی برخی کشورها از سیستم فرمان راست به دفاع از خود بازمی‌گردد. 85 درصد جمعیت جهان راست‌دست هستند و هرکسی که بخواهد فرد دیگری را در هر لحظه‌ای بکشد برای ایمن بودن باید دستی که شمشیر را در اختیار دارد به ناحیه حرکت‌کننده نزدیک کند؛ درست مثل لحظه‌ای که یک زدوخورد آغاز می‌شود.

کل جهان غیرنظامی به همین خاطر تا سال‌های 1700 میلادی از سمت چپ جاده حرکت می‌کردند. در این عصر اروپا شاهد انقلابی بزرگ از طریق استعمار و اکتشاف بود. انقلاب فرانسه منجر به تغییر همه‌چیز از جمله قوانین شد که از جمله‌ی تغییرات استفاده از سمت راست جاده برای حرکت بود. ناپلئون این حرکت را ادامه داد.

با افزایش حمل‌ونقل و افزایش جمعیت اکثر سرزمین‌های اروپایی از سیستم رانندگی در سمت راست جاده استفاده کردند.

65 درصد مردم جهان از سیستم رانندگی در سمت راست جاده استفاده می‌کنند و تنها چند کشور معدود تحت تأثیر انگلستان سیستمی برعکس دارند.

این موضوع (رانندگی در سمت راست) از طریق نوع جدیدی از حمل‌ونقل محبوب شد که از 4 اسب در حالت مستطیل شکل برای حمل‌ونقل استفاده می‌شد. ازآنجایی‌که صندلی راننده‌ای برای شخص کنترل کننده‌ی گاری تعبیه نشده بود او ترجیحاً در نزدیکی اسب سمت چپ می‌نشست و با دست راست خود به منظور وادار کردن سایر اسب‌ها برای کار به آن‌ها تازیانه می‌زد. این امر بدین معنی بود که به منظور جلوگیری از برخورد با وسایلی که در روبرو قرار داشتند راننده باید به مرکز جاده نزدیک‌تر می‌بود؛ و ازآنجایی‌که این واگن‌ها برای حمل‌ونقل مرسوم‌ترین وسیله بودند اکثریت دنیا شروع به پیروی از این تفکر کردند.

با پیشروی آمریکا در تولید انبوه خودروها، استانداردهای جهانی جدیدی از طریق فروش این خودروها به سرتاسر جهان خلق گردید و این خودروها چون فرمان چپ بودند بنابراین برای حرکت از سمت راست جاده طراحی شده بودند.

تنها 35 درصد جهان از روش اصلی و قدیمی فرمان راست استفاده می‌کنند که از مشهورترین این کشورها می‌توان به انگلستان، استرالیا، نیوزلند و هند اشاره کرد. علت اینکه کشورهای ذکر شده از سیستم فرمان راست استفاده می‌کنند به این بازمی‌گردد که در آن زمان مستعمره‌ی انگلستان بوده‌اند و بنابراین قوانین انگلستان در آن کشورها جاری بوده است. ژاپن نیز دارای سیستم ریلی ملی فوق‌العاده‌ای است که از سیستم فرمان راست پیروی می‌کند.

خب پس حالا فهمیدیم که انگلیسی‌ها برای آمادگی برای جنگ با شمشیر و آمریکایی‌ها برای بهتر کار کشیدن از اسب‌ها از سمت‌های مختلف جاده حرکت می‌کنند!

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

بستن
بستن