پزشکی سلامت

تنهایی و تاثیرات آن بر سکته قلبی

سکته قلبی

تنهایی خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد

سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) و یا آنفارکتوس میوکارد  یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود. سکته قلبی نوعی عارضهٔ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد.

یک حمله قلبی (سکته قلبی) زمانی رخ می دهد که یک منطقه از عضله قلب به علت  نرسیدن اکسیژن کافی به آن محل دچار صدمه دائمی یا مرگ شود.

علل،شیوع ،و عوامل خطر   

بیشتر حملات قلبی توسط یک لخته که یکی از رگهای کرونر را مسدود می کند (رگهای خونی که خون و اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) ایجاد می شوند.لخته معمولاًدر یک رگ کرونر که قبلاً بعلت تغییرات آترواسکلروز باریک شده ،تشکیل می شود.پلاک آترواسکلروزی داخل دیواره رگ گاهی ترک بر می دارد و این امر تشکیل لخته را ،که ترومبوز نیز نامیده می شود،شروع می کند.

لخته درون  رگ کرونری جریان خون و اکسیژنرسانی به عضله قلبی را مختل می کند،که سبب مرگ سلولهای قلبی در آن ناحیه می شود.ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود برای انقباض را از دست می دهد،و عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده واردعمل خواهد شد.
گاهی ،استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند.
تخمین دقیق شیوع حملات قلبی دشوار است زیرا حدود 200,000 تا 300,000 بیمار هر ساله در آمریکا قبل از رسیدن به خدمات پزشکی می میرند.تخمین زده می شود که تقریباً 1 میلیون بیمار هر ساله با حمله قلبی به بیمارستان مراجعه می کنند.

شاید غریب باشد؛ اما این روزها هیچ کس از شنیدن خبر سکته و بیماری های قلبی متعجب نمی شود. اگر به اطرافیانمان نگاه کنیم بدون شک چند نفری را پیدا می کنیم که به مشکلات قلبی دچار هستند یا تحت عمل قرار گرفته اند.، افرادی که گاهی تا مدت ها درگیر تبعات همین جراحی های سنگین هستند. به نظر شما چگونه می توان خطرات و عوارض پس از عمل قبلب را کاهش داد؟

درست است که دریافت خدمات مناسب پزشکی و بهداشتی، رسیدگی به موقع و استفاده از داروهای استاندارد در بهبود فردی که مشکل قلبی دارد نقش مهمی ایفا می کند؛ ولی فراتر از همه این موارد آنچه مهم است شرایط زندگی شخصی بیمار و اطرافیانش هستند. به همین دلیل، دانشمندان می گویند: افراد متأهل پس از جراحی قلب روند بهبود سریع تری را پی می گیرند و احتمال بازگشت بیماری در آنها کمتر از سایرین است.

این در حالی است که افراد مطلقه، آنهایی که از همسرشان جدا زندگی می کنند، بیوه ها و کسانی که تنها هستند پس از جراحی قلب دچار مشکلات متعددی می شوند. احتمال فوت، گسترش بیماری و تغییر مشکل به یک ناتوانی دیگر پس از جراحی در این دسته افراد بیشتر از آنهایی است که از وجود یک همراه خوب بهره می برند.

بنا بر یک تحقیق ژاپنی، خطر مرگ در مردانی که به بیماری قلبی دچار هستند و ازدواج هم نکرده اند سه برابر بیش از دیگران است؛ احتمال عدم نتیجه بخشی درمان در این افراد ۴۰ درصد بیشتر از سایرین است.بر همین اساس، وابستگی و ناتوانی افرادی که مجرد هستند پس از جراحی قلب بیشتر است و برای انجام کارهایی مثل: راه رفتن، لباس پوسیدن و غذا خوردن دچار مشکل می شوند.در طرف مقابل، احتمال مرگ یا بازگشت بیماری قلبی در مردان متأهل ۴۶ درصد کمتر ازمجردهاست.

بنابراین، هر چند نمی توان از نقش غیر قابل انکار خدمات درمانی در بهبود بیماران قلبی چشم پوشی کرد؛ اما حمایت اجتماعی و عاطفی که بیمار متأهل از همسرش می گیرد بیش از آنچه ما تصور می کنیم در بهبود و بازیابی پس از عمل تأثیر دارد. در واقع، فرد متأهل به پشتوانه یک همراه خوب و همیشگی قدرت بیشتری برای عبور از این مرحله دشوار پیدا می کند.

 

 

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن