پزشکی سلامتکودکان

فلوراید درمانی مفید است یا مضر؟

فلوراید درمانی

در خدمت و خیانت فلوراید، حرف های بسیاری گفته شده و عجیب نیست اگر در این مطلب،هم از صحبت های مخالفان فلورایدتراپی و هم از ادعاهای موافقان آن دفاع کنیم. ماده طبیعی فلوراید،می تواندمانند یک شمشیر دولبه عمل کند.ماده ای که در صورت استفاده ی به موقع،به اندازه و مناسب،دندان ها را از خطر پوسیدگی نجات می دهد، در صورت استفاده زود هنگام باعث آسیب دیدن دندان ها می شود و در صورت استفادهی بی رویه و زیاده از حد،حتی مرگ و آسیب های جدی جسمانی را به همراه می آورد.

چرا کودکان به فلوراید نیاز دارند؟

فلوراید یک ماده معدنی با اهمیت برای تمام کودکان است. در حقیقت باکتری‌ها در دهان با شکر و سایر مواد غذایی ترکیب شده و در نتیجه این فرآیند در دهان مواد اسیدی ترشح می‌شود که این مواد در عمل می‌توانند به مینا و ساختارهای مختلف دندان آسیب وارد نمایند. به این ترتیب ماده فلوراید می‌تواند از دندان‌ها در برابر آسیب ناشی از اسید محافظت کرده و نقش موثر در بازگشت علائم اولیه پوسیدگی در دندان داشته باشد. به این منظور لازم است مطمئن شوید کودک در طول روز مقدار کافی آب نوشیده و دندان‌های خود را با خمیردندان‌های حاوی فلوراید مسواک می‌زند.

فلوراید درمانی از چه سنی؟

دندانپزشکان معتقدند، هر چه درمان با فلوراید در کودکان زودتر شروع شود، کنترل پوسیدگی بیشتر خواهد بود. با این حال برای کودکان زیر سه سال، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید به علت اثرات تخریبی آن ممنوع است. همچنین توصیه می شود، از دهان شویه حاوی فلوراید برای کودکان زیر شش سال استفاده نشود. البته اگر فلوراید به درستی مصرف شود، کاملا ایمن است، ولی خوردن غلظت بالای فلوراید سبب ایجاد تهوع و استفراغ یا ایجاد لکه زرد ـ قهوه ای روی دندان ها خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی می افزاید:پس از سه سالگی که خطر و ریسک بلعیدن فلوراید در اطفال کم می شود، سن مناسب برای فلوراید درمانی آغاز می شود و عواملی چون شرایط اجتماعی و فرهنگی، بهداشت دهان و دندان و میزان پوسیدگی در دهان در تعیین سن مناسب برای انجام این روش نیز موثر خواهد بود.

خطرات

فلوراید در هنگام استفاده صحیح یک ماده ایمن و موثر است. به هر حال، مصرف مقادیر زیاد این ماده می‌تواند سمی و خطرناک باشد. همچنین معمولاً سیستم‌های آب شهری در کشورهای مختلف به صورت روزانه کنترل می‌شوند تا به این ترتیب از وجود سطح مناسب فلوراید در آن‌ها اطمینان حاصل گردد. عوارض جانبی بالقوه درمان با فلوراید به شرح زیر هستند:

ایجاد لکه‌های سفید بر روی دندان‌ها- این شرایط معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که فرد مقادیر بیش از حد فلوراید را در سنین پایین مصرف کند. لکه‌های ایجاد شده در این شرایط معمولاً توجه سایر افراد را به خود جلب نمی‌کند.
حالت تهوع، استفراغ، یا درد در ناحیه شکم
ایجاد زخم در ناحیه دهان
جوش‌های پوستی (در صورت وجود آلرژی به فلوراید)
مشکلات جدی‌تر همچون مشکلات استخوان و خونریزی سیستم گوارشی. در اکثر مواقع این مشکل به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دوز بالای فلوراید ایجاد می‌شود.

 

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

One Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن