دانستنی هاسرگرمی

مقایسه ی زندگی در کره شمالی و جنوبی- تفاوت از زمین تا آسمان

کره جنوبی و کره شمالی دو کشور همسایه از یک نژاد و تاریخ اما از دو دنیای متفاوت. کشورهایی که تفاوت آنها از زمین تا آسمان هست. تفاوت هایی که محصول جنگ جهانی دوم و سیاست های دو ابر قدرت روسیه و آمریکا هست. یکی در دنیای مدرن و یکی از 10 کشور برتر جهان در زمینه صنعت و تکنولوژی و دیگری کشوری حتی از قاره آفریقا هم عقب مانده تر هست. یکی از دنیای دمکراسی دیگری از دنیای کمونیست. به راستی چرا باید مردم سرزمین کره قربانی سیاست های ابر قدرت ها باشند. هزاران خانواده فامیل در دو طرف مرز با سبک زندگی متفاوت از هم.

کره جنوبی با ده ها شرکت بزرگ صنعتی تکنولوژی همچون سامسونگ، ال جی و.. که قدرت اقتصادی آمریکا را به چالش کشیده اند. و کره شمالی که بازیچه سیاست های روسیه کمونیست شده مردمش را فقر و بدبختی مطلق نگه داشته است.

در این پست وب آریو به چندین مورد از تفاوت هایی بین دو کره شمالی و کره جنوبی پرداخته است.

زندگی

در کره شمالی بدون موافقت وزارت اطلاعات و امنیت آن کشور، کسی حق عاشق شدن، انتخاب همسر و ازدواج را ندارد! (تصور کنید).تنها قانونی در کره جنوبی وجود دارد، برای ازدواج، پسر باید بالای ۱۸ سال و ی دختر نیز بالای ۱۶ سال داشته باشد، در این صورت با کسب رضایت والدین یا قَیّم خود می‌تواند ازدواج کند. افرادی که بالای ۲۰ سال سن داشته باشند هم می‌توانند آزادانه ازدواج کنند.

دانش و درایت در اقتصاد

همین که شهروندان کره شمالی نمی‌دانند که در دنیای بیرون چه خبر است و تنها آموزش دیده‌اند که در مقابل هر چیزی تعظیم کنند و تنها فرموده‌های رهبران کشور خود را بشنوند، ترسناک است و این منجر شده است که در اوج نادانی قرار گیرند.

کره جنوبی مردمانی با دانش و درایت فراوان دارد که توانسته‌اند با شرایط اقتصادی مناسب و تلاش فراوان در عرصه صنعت و اقتصاد حرفی برای سخن داشته باشد، به طوری که ۱۳امین اقتصاد برتر جهان هستند و روند رشد اقتصادی بالایی دارند.

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن در کره جنوبی در عمق و روح مردم و سرزمین آنان به چشم می‌خورد اما در مقابل کره شمالی به گونه‌ای است که گویی این سرزمین به چندین سال قبل بازگشته و در گذشته‌های دور باقی مانده است.

خیابان ها

در کره شمالی خیابان‌ها و جاده‌ها بسیار خلوت هستند. تنها چیزی که حس می‌کنید سکوت است.

اما در کره جنوبی شور و هیجان زندگی جریان دارد و اغلب مردم با نشاط از صبح تا شب به زندگی خود ادامه می‌دهند.

ایستگاه راه آهن و قطار شهری

ایستگاه راه آهن سئول ایستگاهی مدرن با تجهیزات و تکنولوژی روز است و تردد بسیاری را برای حمل و نقل شهروندان و مسافران در نظر گرفته است.

در مقابل آن کره شمالی ایستگاه راه آهنی قدیمی دارد که به صورت معدود در آن مسافری وجود دارد و حتی عکس‌برداری در بسیاری از قطارهای آن ممنوع است.

پارکینگ

در کره جنوبی با توجه به مراکز خرید و امکانات بسیاری که برای شهروندان قرار داده شده است همیشه پارکینگ‌ها نشانی از این شور و هیجان را نشان می‌دهد.

در مقابل در کره شمالی اغلب این پارکینگ‌ها خالی از ماشین است و حتی در محدوده شهری نیز به سختی تعداد زیادی ماشین قابل مشاهده است.

اوقات فراغت

در کره جنوبی در اوقات فراغت و تعطیلات مردم به شهرهای مجاور سفر کرده یا به جشن‌ها و مهمانی‌های خانوادگی می‌روند.

اما در کره شمالی حتی برای سفر به شهری دیگر باید مجوز داشته باشید که گرفتن مجوز هم داستان‌های خودش را دارد.

تحصیل

به نظرتان کشوری که بی‌نهایت در خفا به سر می‌برد، در مدارس به کودکان و در دانشگاه‌ها چه چیزی را تدریس می‌کنند؟ کودکان کره‌ شمالی اکثر روزها در مدرسه به حفظ کردن اشعار و سخنان رهبران قبلی کشورشان مشغول هستند و دانشجویان در محیطی سرد و بی‌روح به درست خواندن می‌پردازند!

کره جنوبی محیطی جذاب را برای تحصیل فرزندان خود فراهم کرده است و به گونه‌ای است که با پیشرفت روز افزون خود در حوزه فناوری و علم و دانش هم‌اکنون متقاضیان بسیاری از کشورهای دیگر برای تحصیل در این کشور دارند و شرایط مناسبی را برای این موضوع فراهم کرده است.

اینترنت و رسانه

اکثریت شهروندان در کره شمالی به اینترنت و تلویزیون خارجی دسترسی ندارند و در روزنامه‌ها و خبررسانی‌های عمومی هیچ خبری از خارج از کشور انتشار پیدا نمی‌کند. مردم این کشور آن‌قدر از اطراف خود بی‌خبر و ناآگاه هستند که حتی نمی‌دانند در کره زمین چه اتفاقاتی افتاده است یا در جریان است. آن‌ها هیچ ارتباطی با دنیای اطرافشان ندارند و هیچ راهی ندارند که بفهمند، اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد حقیقت است یا دروغ.

در مقابل، کره جنوبی از آخرین تکنولوژی روز برخوردار است و ارتباطات گسترده‌ای با دنیای خارج دارد. این کشور همیشه در عرصه‌های تکنولوژی و علمی حرفی برای گفتن دارد.

گردشگری

کره جنوبی یکی از کشورهای دیدنی و پر از جاذبه‌های تاریخی است که با روی باز به میزبانی گردشگران می‌پردازد و سئول پایتخت کره جنوبی، شهری است که سنت و مدرنیته را با هم ادغام کرده است و شما در این شهر می‌توانید زیبایی‌ سنت‌های شرقی را مشاهده کنید.

در مقابل کره شمالی به ندرت به توریست‌ها یا خبرنگاران اجازه‌ی ورود می‌دهد و در صورت اجازه دادن هم، اجازه‌ی اطلاع‌رسانی را به آن‌ها نمی‌دهد و بسیاری به صورت غیرقانونی به عکس‌برداری می‌پردازند تا حقایقی از این سرزمین ایزوله و بسته را به گوش سایر مردم جهان برسانند.

 

به نظر شما تفاوت ها ، فقر و بدبختی مردم کره شمالی نتیجه چیست؟

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن