پزشکی سلامت

سرطان و 15نشانه که باید آنها را بشناسید!

نشانه سرطان

نشانه سرطان

 

سَرَطان  نامی است که به مجموعهٔ بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهارنشدهٔ سلول‌ها پدید می‌آیند.سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول اشکال وارد کنند.در این مقاله وب آریو شما را با چندین نشانه سرطان آشنا می کند و توصیه می کند در صورت دیدن حتی یکی از این نشانه ها به پزشک مراجعه فرمایید.

تغییرات در پوست

لکه ای جدید بر روی پوست و یا تغییر اندازه، شکل و رنگ لکه های قبلی می تواند نشانه ای از سرطان پوست باشد. یکی دیگر از علائم بروز لکه هایی است که مشابه دیگر لکه ها در بدن شما نیستند. اگر هر گونه علائم غیر معمول داشتید از پزشک خود بخواهید پوست شما را بررسی کند. او معاینه ای انجام خواهد داد و ممکن است قطعه کوچکی (به نام بیوپسی) برای بررسی دقیق تر برای سلول های سرطانی را از پوست بردارد.

سرفه های آزار دهنده

اگر سیگار نمی کشید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که سرفه های آزار دهنده نشانه سرطان باشد. معمولا، این سرفه ها به دلیل ترشحات پشت بینی، آسم، رفلاکس اسید، یا عفونت ایجاد می شوند. اما اگر سرفه های شما برطرف نمی شوند و یا سرفه خونی دارید – به خصوص اگر سیگاری هستید – به پزشک مراجعه کنید. او ممکن است مخاط ریه ها شما را تست کند و یا یک رادیوگرافی قفسه سینه برای تشخیص سرطان ریه انجام دهد.

تغییرات پستان

اکثر تغییرات پستان، به خاطر سرطان سینه نیستند. هر چند، باز هم مطلع ساختن پزشک از این تغییرات و درخواست از وی برای بررسی بیشتر، حائز اهمیت است. او را در مورد هر نوع توده، تغییرات نوک پستان یا ترشح، قرمزی و یا ضخیم شدن، یا درد در سینه خود مطلع سازید. او معاینه ای انجام خواهد داد و ممکن است ماموگرافی، MRI، و یا شاید بیوپسی پیشنهاد دهد.

نفخ

ممکن است به دلیل رژیم غذایی خود و یا حتی استرس احساس پر بودن و نفخ داشته باشید. اما اگر این حالت بهتر نشد و یا خستگی، کاهش وزن، و یا کمر درد نیز داشتید، حتما معاینه شوید. نفخ مداوم در زنان ممکن است نشانه سرطان تخمدان باشد. پزشک شما می تواند یک معاینه لگنی برای بررسی علت انجام دهد.

مشکلات ادراری

بسیاری از مردان با بالا رفتن سن دچار مسائل ادراری، مانند تکرر ادرار، نشت ادرار، و یا جریان ضعیف ادرار میشوند. معمولا، این ها نشانه های بزرگ شدن پروستات هستند، اما می توانند علائم سرطان پروستات نیز باشند. برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید.

تورم غدد لنفاوی

این غده های کوچک و لوبیایی شکل را در گردن، زیر بغل، و مکان های دیگری در بدن خود دارید. هنگامی که آنها متورم هستند، اغلب بدان معناست که بدن شما در حال مبارزه با عفونت مانند عفونت ناشی از سرماخوردگی یا استرپتوکوک می باشد. برخی از انواع سرطان مانند لنفوم و سرطان خون نیز می توانند موجب تورم این غدد شوند. به منظور تعیین علت دقیق با پزشک مشورت کنید.

مدفوع خونی

اگر در مدفوع خود خون دیدید، مشورت با پزشک ایده خوبی است. مدفوع خونی به احتمال زیاد ناشی از رگ های متورم و ملتهب تحت عنوان بواسیر است، اما این احتمال وجود دارد که ناشی از سرطان روده بزرگ نیز باشد. خون در ادرار نیز می تواند مشکلی مانند عفونت دستگاه ادراری باشد، اما ممکن است نشانه سرطان کلیه و یا سرطان مثانه نیز باشد.

تغییرات بیضه

اگر متوجه توده یا تورم در بیضه های خود شدید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. توده بدون درد شایع ترین علامت سرطان بیضه است. با این حال، گاهی اوقات، فرد فقط ممکن است احساس سنگینی در شکم یا کیسه بیضه خود داشته باشد یا فکر کند بیضه های او بزرگتر شده اند. پزشک شما معاینه فیزیکی از این ناحیه انجام می دهد و ممکن است برای دیدن اینکه آیا تومور وجود دارد یا مشکل دیگری رخ داده است، از سونوگرافی استفاده کند.

مشکل در بلع

گاهی سرماخوردگی، رفلاکس اسید معده، و یا حتی مصرف برخی از داروها می توانند بلع را دشوار سازند. اگر این وضعیت با گذشت زمان و یا با آنتی اسیدها بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید. بلع دشوار نیز می تواند نشانه سرطان در گلو و یا لوله بین دهان و معده شما یعنی مری باشد. پزشک معاینه میکند و برخی آزمایشات مانند رادیوگرافی، که در آن شما باشد یک سیال گچی برای واضح تر نشان دادن گلوی شما به صورت تصویر، بخورید، انجام میدهد.

خونریزی غیر معمول واژینال

نوعی خونریزی که بخشی از دوره های معمول ماهانه شما نباشد می تواند دلایل بسیاری داشته باشد، مانند فیبروم و یا حتی برخی از عوارض گزینه های کنترل بارداری. اما اگر بین دوره های قاعدگی و بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی بودید و یا ترشح خونی داشتید، پزشک خود را مطلع سازید. پزشک باید سرطان رحم، گردن رحم، یا مهبل را رد کند. اگر پس از یائسگی خونریزی داشتید حتما پزشک خود را مطلع سازید، این مسئله طبیعی نیست و باید فورا بررسی شود.

مسائل مربوط به دهان

از بوی بد دهان گرفته تا زخم های دهانی، اکثر تغییرات در دهان جدی نیستند. اما اگر لکه های سفید یا قرمز یا زخم در دهان خود داشتید که بعد از چند هفته بهبود نیافتند – به خصوص اگر سیگار می کشید – به پزشک مراجعه کنید. این موارد ممکن است نشانه ای از سرطان دهان باشند. دیگر چیزهایی که باید جدی بگیرید: بروز توده در گونه، مشکل در حرکت دادن فک خود، و یا درد در دهان.

کاهش وزن

البته اگر سبک غذا خوردن یا ورزش خود را تغییر دهید میتوانید لاغر شوید. لاغر شدن می تواند در پی مسائل دیگر، مانند استرس یا مشکل تیروئید نیز رخ دهد. اما از دست دادن ۵ کیلو یا بیشتر بدون تلاش برای لاغر شدن طبیعی نیست. این احتمال وجود دارد که این لاغر شدن نشانه اول سرطان لوزالمعده سرطان لوزالمعده، معده، مری، یا ریه باشد.

تب

تب معمولا چیز بدی نیست. گاهی اوقات تب تنها نشانه این است که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است. تب می تواند عارضه جانبی برخی از داروها نیز باشد. اما تبی که برطرف نمیشود و علت مشخصی ندارد می تواند نشانه ای از سرطان خون مانند لوسمی یا لنفوم باشد.

سوزش سر دل یا سوء هاضمه

تقریبا همه افراد گاهی اوقات این احساس سوزش را، اغلب به دلیل رژیم غذایی یا استرس تجربه میکنند. اگر تغییر در شیوه زندگی اثرگذار نیست و سوء هاضمه شما متوقف نمی شود، پزشک ممکن است به انجام برخی آزمایشات برای یافتن علت نیاز داشته باشد. این مشکل می تواند نشانه ای از سرطان معده باشد.

خستگی

چیزهایی بسیار زیادی وجود دارند که می توانند شما را خسته کنند، و بسیاری از آنها جدی نیستند. اما خستگی یکی از نشانه های اولیه ابتلا به برخی از سرطان ها، مثل لوسمی است. برخی از انواع سرطان های روده و معده می توانند موجب از دست دادن خون شوند که شما نمی توانید ببینید، و این مسئله میتواند احساس خستگی شدید به دنبال داشته باشد. اگر احساس خستگی شما از بین نمیرود و استراحت کردن نیز کمکی نمیکند، به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن