آموزشکامپیوتر-اینترنت

چگونه اینترنت موبایل را روی کامپیوتر فعال کنیم؟

اینترنت اشتراکی

کاربران قدیمی تر،اینترنت سریع را روي سیستمADSL یا کابل هاي شبکه تجربه می کردند. بر همین اساس هم کامپیوترها و لپتاپ ها مرکز اصلی مصرف اینترنت به شمار می آمد، اما تغییرات زیادي در فاصله زمانی کوتاهی اتفاق افتاده که این معادله را تقریبا برهم زده است. اینترنت موبایل با سرعت فراوانی رشد کرد و بخصوص در کشور ما از اینترنت ثابت خانگی هم چه از بابت سرعت و چه صرفه اقتصادي پیشی گرفت. این امر سبب شده امروزه موبایل ها کانون اینترنتی کاربران به شــمار آیند. بنابراین جاي تعجب ندارد که استفاده از بسته هاي اینترنتی همراه روي لپتاپ ها و کامپیوترها هم طرفداران زیادي پیدا کند. در این مطلب می خواهیم راه هاي این اشتراك گذاري را معرفی و بررسی کنیم.

هات اسپات واي فاي

اشــتراك گذاري اینترنت موبایل از طریق واي فاي، یکی از مرسوم ترین و پرطرفدارترین راه هاي استفاده از آن روي کامپیوتر است. در این حالت، موبایل شــما یک شبکه واي فاي ایجاد کرده و عملا شــبیه به یک روتر، پلی میان شبکه موبایلی و آن شبکه برقرار می کند تا داده ها از این مسیر منتقل شوند.

براي راه انــدازي این سیســتم که به آن هات اســپات (Hotspot ) نیز گفته میشود، پــس از اطمینــان از فعــال بــودن اینترنت موبایلتان، به تنظیمات اصلی گوشــی بروید. در گوشــی هاي اندرویــدي باید از قســمت اتصالات (Connections ) روي گزینه اي به نام هات اسپات موبایل (hotspot Mobile tethering and ) یا شــبیه بــه آن بزنید تا وارد بخش ایجاد شبکه واي فاي و فعال سازي آن شــوید. در آیفون مستقیما گزینه اي به نام هات اسپات شخصی (Hotspot Personal )در تنظیمات وجود دارد.

در این بخــش می توانید نام و رمز عبوري را براي شبکه واي فاي تان انتخاب کنید. دقت کنید نوع پروتکل را از PSK WPA2 تغییر ندهید، زیرا امنترین پروتکل اســت. علاوه بر این، برخی از انواع گوشــی هاي اندرویدي تنظیمات بیشــتري مانند انتخــاب کانال یا مخفی سازي نام شبکه را هم در اختیار کاربران قرار میدهند.

پس از ایجاد و روشــن کردن هات اسپات روي گوشی، شبکه واي فاي ایجاد شده را در فهرست شــبکه ها در لپ تاپ یا کامپیوترتان می بینید و با وارد کــردن رمز عبور می توانید به آن متصل شــوید. هنگامی که یک یا چند دســتگاه به هات اســپات ساخته شده متصل شوند، روي گوشــیتان تعداد این دستگاه ها نوشته میشود تا متوجه شوید در حال حاضر چند دستگاه به هات اسپات شما وصل شده اند.

در بعضی گوشیهاي اندرویدي قابلیت اجازه به دســتگاه هاي خاص نیز تعبیه شده و بقیه حتی با داشــتن رمز عبور هم امکان اتصال را نخواهند داشت. به این نکته هم توجه داشته باشید که فعال بودن هات اســپات، مصرف باتري گوشــی را بشدت بالا میبرد و اگر هم گوشیتان حسابی داغ شــد، تعجب نکنید! بنابراین زمانی که با آن کاري ندارید، حتما هات اسپات را خاموش کنید.

اتصال فیزیکی

اگر تلفــن همراهتان را به کامپیوتر متصل می کنیــد، می توانیــد از طریــق همان کابل USB ،اینترنتــش را هــم بــا کامپیوتر به اشــتراك بگذا رید. این نوع اشــتراك گذاري بخصوص بــراي کامپیوتر هایــی که امکان اتصال به واي فاي را ندارند، بســیار کاربردي خواهدبود. ممکن است در نگاه اول، اشتراك اینترنت از طریــق USB به نظر پیچیده بیاید، اما در عمل این آسانترین راه انتقال اینترنت موبایل به کامپیوتر به شــمار می آید.

کافی است در همــان تنظیمات اتصالات، تیک فعالســازي tethering USB را بزنید و گوشــیتان را با کابل به کامپیوتــر متصل کنید. حال در ،Network Connections قســمت آداپتور جدیدي پدیدار میشــود که در زیر آن Remote NDIS based Internet… نوشته شده است.

اگر از این آداپتور براي اتصال به اینترنت استفاده کنید (که اگر به هیچ آداپتور دیگري متصل نباشید، به صورت خودکار انجام میشــود)، عملا به اینترنت موبایلتان متصل هستید. اشــتراك گذاري اینترنت آیفون از راه USB هــم دقیقا به همین صورت و فقط با فعال بودن Hotspot Personal و اتصال کابل امکانپذیر اســت.

تنها تفاوت این است که توصیــف آداپتــور، Mobile Apple Ethernet Device خواهد بود. اشتراك گذاري اینترنت به کمک کابل USB سرعت بالایی دارد و مزیت دیگر آن هم این است که هنگام استفاده نگران خالی شدن باتري گوشیتان نخواهیدبود!

اینترنت بلوتوثی

شاید تا به حال به این فکر نمی کردید که میتــوان اینترنت موبایل را از طریق بلوتوث هم به اشــتراك گذاشــت! اما اگر به هر دلیل می خواهید به جاي واي فاي، از بلوتــوث لپ تاپ بــراي دریافت اینترنت از گوشیتان استفاده کنید، می توانید از این روش بهره بگیرید. اشــتراك گذاري اینترنت گوشی از طریق بلوتوث کمی پیچیده تر از دو روش پیشــین است.

براي این کار، ابتدا در قسمت اتصالات تیــک tethering Bluetooth را میگذارید. سپس با فعال سازي بلوتوث لپ تاپ و گذاشتن موبایل در حالت discoverable، به قســمت Printers & Devices در کنتــرل پنل بروید. حال دکمــه افزودن یک دســتگاه (Device a Add (را زده و بــا انتخاب گوشیتان، مراحل pairing را انجام دهیدتا لپ تاپ و گوشیتان pair شوند.

پس از ایــن مرحله و در همان قســمت روي، Devices & Printers آیکــون گوشــیتان کلیک راســت کنید و از منــوي using Connect ،گزینــه Point Access را انتخــاب کنید. با این کار، لپ تاپ تان از اتصال بلوتوث با گوشــی براي اتصال به اینترنت اســتفاده خواهد کرد. در مورد گوشــی هاي آیفون نیز دقیقا مراحل به همین صورت انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است، سرعت اشتراك گذاري بلوتوثــی از هــر دو حالت واي فــاي و کابل USB کندتر است والبته دردسر بیشتري هم دارد! بنابراین اســتفاده از آن تنها در موقعیتی که هیچکــدام از دو حالت قبلی جواب ندهد، توجیه دارد.

مرجع: ماهنامه دانستنی ها

 

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن