روانشناسی

با نشانه های افسردگی پس از زایمان آشنا شوید!

افسردگی پس از زایمان

 

تحریک احساسات بعد از زایمان تا حدی طبیعی است و انتظار می رود که رخ دهد. بسیاری از مادران پس از زایمان دچار افسردگی می شوند.افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که به فاصله کوتاهی پس از زایمان ممکن است ظاهر شود. این افسردگی در ۵ تا ۲۵ درصد از زنان دیده می‌شود. بی‌خوابی شدید، بی‌ثباتی خلق و احساس خستگی از علائم شایع آن است. باورهای هذیانی و فکرهای خودکشی و دیگرکشی (نسبت به نوزاد) ممکن است پدید آید. به همین جهت با توجه به در خطر انداختن جان مادر و فرزند ممکن است از فوریت‌های پزشکی شمرده شود.

درصد چشمگیری از مادران پس از زایمان به افسردگی دچار می‌شوند. این افسردگی معمولا خفیف است و پس از مدتی از بین می‌رود ولی اگر برخورد آگاهانه‌ای وجود نداشته باشد می‌تواند جدی‌تر و طولانی‌تر شود. به خصوص خانم‌هایی که در طول زندگی‌شان سابقه افسردگی یا دیگر اختلالات روحی و روانی داشته‌اند باید بیشتر از دیگران مراقب باشند.

عوامل ابتلا به افسردگی پس از زایمان چه هستند؟

– سابقه ابتلا به افسردگی یا سایر اختلالات روانی در خود فرد یا افراد خانواده و یا بروز حملات اضطراب

در دوران بارداری

– بارداری بدون برنامه ریزی قبلی

– عدم حمایت همسر

– وجود مشکلات زناشویی

– وجود مشکلات مالی

– بروز تغییرات جدی در زندگی، همزمان با تولد نوزاد مثل نقل مکان یا از دست دادن شغل

– سابقه وجود سندرم پیش از قاعدگی شدید

– وجود عوارض زایمان

– سابقه مشکلات شدید در کودکی، نظیر از هم پاشیدگی خانواده

با این حال به خاطر داشته باشید که صرف وجود این عوامل، دلیل بروز افسردگی پس از زایمان نیست. بسیاری از خانم ها که دارای چندین عامل خطرزا هستند هرگز دچار افسردگی نمی شوند و بالعکس افرادی نیز با یک یا دو عامل خطرزا و یا حتی بدون هیچ گونه عامل خطرزا به افسردگی شدید مبتلا می شوند.

نقش همسر در درمان افسردگی پس از زایمان

4 کاری که می توانید برای همسرتان انجام بدهید:

۱ـ با افسردگی پس از زایمان آشنا شوید و دلایلش را بفهمید

احساس غم پس از زایمان یک دوره طبیعی پس از زایمان است و بعد از یک یا دوهفته از زایمان از بین می رود. این مساله یک بیماری ذهنی و روانی نیست و با درک و کمک اطرافیان به ویژه همسر خود بخود از بین می رود. اگر همسرتان تازه زایمان کرده، بارداری سختی داشته است و یا مشکلات جانبی بر زندگی تان افزوده شده احتمال اینکه دچار این حالات روحی شود بسیار زیاد است.

۲ـ نگرانیتان را با مادر در میان بگذارید

اگر احساس می کنید همسرتان دچار افسردگی پس از زایمان است در گام بعدی با او در این مورد حرف بزنید. اجازه بدهید او از نگرانی شما در مورد مشکلاتش باخبر شود. از همسرتان بخواهید تا احساساتش را با شما در میان بگذارد. او را مطمئن کنید که هر اتفاق ناخوشایندی که پیش می آید به خاطر ضعف مادری او نیست. همسرتان باید بداند که این بیماری در میان زنان تازه زایمان کرده بسیار رایج است. در حقیقت از هر پنج مادر یکی از آنها به این بیماری دچار می شود، این بیماری موقتی و قابل درمان است. به او بگویید که در این دوران همراهیش می کنید. تحقیقات به خوبی نشان می دهند که حمایت های عاطفی همسر تاثیر مهمی در درمان افسردگی پس از زایمان دارد.

۳ـ با همسرتان از مشاوره روانشناس کمک بگیرید

مطالعات نشان می دهند مادران جوانی که دچار این افسردگی هستند به راحتی درمان می شوند و افسردگی کمترین اثرمنفی را بر خانواده، همسر و فرزندان می گذارد.مادران جوانی که افسردگی ناشی از زایمان را تجربه می کنند معمولا به شدت منزوی، خجالتی و ترسو می شوند. این حالات روحی باعث می شود که از کمک ها و مشاوره پزشکی استفاده نکنند. امروزه گروههای اجتماعی چه در مراکز درمانی، چه در دنیای مجازی وجود دارند که می توانند به همسرتان کمک کنند تا بدون ترس از قضاوت و یا احساس تنهایی در مورد نگرانی هایش، درمان را شروع کند.

۴ـ او را در روند درمان حمایت کنید

تصمیمات زیادی در این روند گرفته می شوند. مثلا چه درمانی را انتخاب کنید، چگونه کودک را با شیر مادر تغذیه کنید و از چه پزشکی کمک بگیرید. همسرتان به تنهایی نمی تواند در این موارد تصمیمات درستی بگیرد. زیرا یکی از نشانه های مهم افسردگی پس از زایمان ناتوانی مادر در تصمیم گیری و هدایت افکار درست است، پس به عنوان همسر و نزدیکترین فرد به او باید بیشتر همراهیش کنید.

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن