دانستنی ها

مادر بلوتوث، ماریا خرسند بانوی موفق ایرانی

ماریا خرسند

 

ماریا خرسند یکی از مدیران مشهور صنعت آی‌تی جهان است. هر چند ایرانی‌ها در میان مدیران رده‌بالای صنعت آی‌تی چندان کم‌شمار نیستند، اما او یکی از بلندپایه‌ترین و در عین حال معدود زنان ایرانی فعال در این رشته است.

ماریا در سال ۱۳۳۶ در شهر ساری متولد شد و در سن ۱۵ سالگی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. هر چند مادر ماریا میل داشت که فرزندانش پس از پایان تحصیل به ایران بازگردند، اما ماریا و خواهرش پس از پایان تحصیل تصمیم به ادامه زندگی در خارج از ایران گرفتند. با این حال ماریا هیچ‌گاه هویت ایرانی خود را انکار نکرده است، هر چند این مسئله در مقاطعی باعث ایجاد مانع بر سر راه پیشرفت شغلی او شده است. خرسند می‌گوید: «من به مطالعه آدم‌ها و رفتارهاشان علاقمند بودم و می‌خواستم روانکاو بشوم.» به این ترتیب ماریا ابتدا در رشته روان‌شناسی ثبت نام کرد، اما پس از مدت کوتاهی به تشویق خواهر بزرگترش که او هم در آن زمان در آمریکا مشغول تحصیل در رشته علوم کامپیوتر بود، تغییر رشته داد و در رشته کامپیوتر ثبت نام کرد و مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه فولرتون کالیفرنیا دریافت کرد. به گفته خرسند در آن زمان علوم کامپیوترهر روز پیشرفت چشمگیری می‌کرده است و همین مسئله باعث شده او به این رشته علاقمند شود و تغییر رشته بدهد.

او با همسر خود در دوران تحصیل آشنا شد و بعد از کسب تجربه کاری در شرکت‌های نفتی و کامپیوتری آمریکا به همراه همسرش در سال ۱۳۶۶ به سوئد مهاجرت کرد. او پیش از آن تجربه کار در چند شرکت نفتی و کامپیوتری آمریکایی چون شرکت نفتی یونیون کالیفرنیا و شرکت کامپیوتری یونیسیس را به تجربیات کاری خود اندوخته بود و همین مساله باعث شد پس از ورود به سوئد بتواند در کمپانی بزرگ اریکسون استخدام شود.

امروزه همه ما در تلفن‌های همراه خود از این تکنولوژی استفاده می‌کنیم و جالب است که بدانیم او در زمانی که عضو هیئت مدیره این شرکت بود، مدیریت پروژه بلوتوث را با بیش از ۲۰۰ مهندس و کارشناس بر عهده گرفت و با سیاست‌گذاری‌های درست خود، راه را برای همه‌گیر شدن این تکنولوژی هموار کرد و به همین دلیل او را مادر این تکنولوژی می‌دانند.

خرسند در پاسخ به این که چه چیزی باعث شد او به مدیریت پروژه بلوتوث برسد، می‌گوید: «کسی چیزی در این مورد به من نگفت، اما گمان می‌کنم بلندپروازی و اشتیاق من به دست و پنجه نرم کردن با مشکلات در این میان نقش داشته است.»

ماریا در حال حاضر یکی از مدیران مشهور صنعت آی‌تی جهان به شمار می‌رود و یکی از بلندپایه‌ترین و در عین حال معدود زنان ایرانی فعال در این رشته است. او مدیر عامل شرکت تولید سخت افزار دِل (Dell)نیز بود.

ماریا از دستیابی به سطوح بالای مدیریتی در صنعت آی‌تی که اغلب تحت سیطره مدیران و مهندسان مرد قرار دارد، نمی‌هراسد و می‌گوید: «در شرکت اریکسون مدیران زن دیگری هم بودند و همچنین خارج از آن جا هم مدیران زن دیگری را می‌شناختم. اما اگر راستش را بخواهید، این مسئله یک لحظه هم ذهنم را به خود مشغول نمی‌کند.» البته او اعتراف می‌کند که گاه در یک کنفرانس بزرگ آی‌تی، تنها زن در میان چند صد مرد شرکت‌کننده در کنفرانس بوده است، اما این مسئله باعث نشده به هیچ وجه احساس ناراحتی کند.

 

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن