آرایش و زیباییسلامت پوست و مو

همه چیز درمورد بوتاکس و اثرات زیبایی و درمانی !

بوتاکس

 

بوتاکس چیست؟

دانشمندان اولین بار در سال ۱۹۸۷ موقع استفاده از سم بوتولینوم در درمان بلفارواسپاسم (انقباض خودبخودی پلک) متوجه شدند که خطوط اخم بیمار صاف شده است و با ادامه تحقیقات اولین گزارش در درمان اخم با بوتاکس در سال۱۹۹۲منتشر شد.

بوتاکس در واقع سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که با مهار آزادسازی استیل کولین در محل اتصال عصب و عضله باعث شل و ضعیف شدن عضلاتی می‌شود که انقباض آن‌ها موقع خندیدن و اخم کردن و…، با گذشت زمان باعث ایجاد چروکهای فعال یا دینامیک می‌شود.

با استفاده از اثر بوتاکس و شل شدن عضلات، خطوط ناشی از افزایش فعالیت عضله از بین رفته و طرح صورت و گردن تغییر یافته و چروک ناشی از انقباض عضلات صاف می‌گردد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که چروک‌های غیرفعال یا استاتیک که ناشی از تغییر در محتوای کلاژن لایه زیرین پوست است و در اثر گذشت سن و تابش آفتاب به وجود می‌آید، تحت تاثیر بوتاکس قرار نمی‌گیرد.
بوتاکس روشی آرام و کم دردسر و غیر جراحی برای رفع چین و چروک صورت و گردن است. خطوط هیپرکنتیک مثل خطوط اخم، ‌حاصل انقباض‌های مکرر عضلاتی است که به صورت عمود بر چین‌ها قرار گرفته‌اند. ضعیف کردن و یا به حالت استراحت درآمدن عضلات توسط بوتاکس (سروتیپ A) می‌تواند خطوط را صاف کند.

چرا بوتاکس صورت بعضی ها را مصنوعی می کند ؟

اصولا اگر نقاطی که بوتاکس، تزریق می شود متخصص پوست تعبیه کند ، چهره ی فرد غیر طبیعی نخواهد شد و اساسا حسن انجام عمل زیبایی نیز همین است . اگر قرار باشد با تزریق بوتاکس، ابروها تغییر شکل پیدا کند ، صورت فرد زیبا نخواهد بود .

موضوع دیگر در نوع بوتاکس، تزریقی ست . بوتاکس چینی به دلیل دوز بالای سم ، چهره ی فرد را فریز و ماسکه می کند . هرچقدر هم تزریق خوب باشد به دلیل غیر استاندارد بودن دوز دارو ، میزان فلج بودن عضلات بالاست و صورت مصنوعی می شود . بنابراین هم خود ماده مهم است و هم چگونگی تزریق .

اثر بوتاکس موقتی است یا دائمی ؟

با تزریقات مکرر اثر بوتاکس تقریبا دائمی می شود زیرا به تدریج زمانی که به عضله ای سم یوتولینیوم تزریق می شود ، عضله مربوط آتروفیک و ضعیف می شود . هدف از تزریق هم همین است .

عضلات قوی در ناحیه پیشانی زمینه ساز چین است و ضعیف شدن عضلات از این مسئله پیشگیری می کند . از سوی دیگر ، بوتاکس بتدریج عادت اخم کردن را از سر فرد می اندازد . افرادی که هر ۴ یا ۵ یکبار بوتاکس تزریق می کنند ، بعد از ۴ ، ۵ بار هر یک تا یک و نیم سال نیاز به تزریق دوباره خواهند داشت .

بوتاکس، یک روش درمانی است یا راهکاری پیشگیرانه ؟

بوتاکس، هم درمانی و هم پیشگیری کننده است . در برخی افراد جوان به دلیل بعضی عادات مثل اخم کردن حین تمرکز روی یک مساله یا مواجهه طولانی با نور آفتاب ، چین های دینامیکی روی پیشانی و کنار چشم ها ظاهر می شود . ابتدا در حالت آرام بودن چهره این چین ها باقی نمی ماند و دیده نمی شود ، اما با گذر زمان و تکرر این عمل الیاف کلاژن و الاستین پوست می شکند و چین های دینامیک استاتیک می شوند . در این شرایط حتی در حالت آرام چهره هم چین ها دیده می شوند . بوتاکس درمان کننده چین های دینامیک است و تا شصت تا هفتاد درصد چین های استاتیک را هم رفع می کند . اگر فرد چند بار ، هر پنج شش ماه یکبار بوتاکس را تکرار کند ، این چین ها ممکن است کاملا از بین بروند . به طور کلی در افرادی که زیاد اخم می کنند و چشم ها را جمع می کنند ، تزریق بوتاکس ضروری است و از بروز چین های استاتیک پیشگیری می کند .

بوتاکس، پوست را روشن می کند ؟

خیر ، بوتاکس تاثیری روی رنگدانه های پوستی ندارد ولی در کاهش تعریق موثر است . از بوتاکس، برای کاهش عرق زیر بغل و کف دست هم استفاده می کنند که اثر آن ۷ تا ۸ ماه می ماند .

بوتاکس، تاثیرات درمانی ثابت شده ی دیگری هم دارد مثلا در درمان برخی خارش های عصبی موثر است و در برخی موارد برای بهتر جوش خوردن زخم ها مخصوصا در ناحیه پیشانی توصیه می شود تا نتیجه ی زیبایی نهایی بیشتر شود . از آنجا که بوتاکس باعث افزایش خونرسانی می شود در بهبود ریزش موی آندروژنتیک نیز نقش دارد .کاهش میزان افسردگی و سردرد (میگرن) هم از آثار شناخته شده ی بوتاکس است .

 

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن