تکنولوژی

تازه های تکنولوژی- قسمت دوم

تکنولوژی

گرمایش وسرمایش براى بدن

حتما مى دانید با پوشیدن یک جوراب خیس ممکن است به سرعت احساس سرما کنیم و با نوشیدن چند جرعه چاى داغ نیز گرمایى درون خودمان احساس کنیم. گروهى ازپژوهشگران موسسه فناورى ماساچوست مدتى پیش موفق به طراحى سازوکارى براى ایجاد این احساس گرما و سرما به صورت مصنوعى و از طریق امواجى خاص شدند. این تیم پژوهشى قصد دارد این فناورى را در قالب گجتى پوشیدنى به نام امبرویو (Embr Wave) به بازار عرضه کند. کافى است کاربر دماى ایده آل بدن خود را در این گجت تعیین کند تا در صورت حضور در مکانى با دماى بالاتر یا پایینتر،بخشى از پوست زیر این گجت روى دست کاربر سرد یا گرم شود. گفتنى است آزمایشهاى عملى انجام شده روى داوطلبان نشانگر کارایى این فناورى بوده است. امبرویو قرار است بزودى با قیمت 229 دلار به بازار عرضه شود.

برنامه نویسى با طعم جنب و جوش

این روزها بازار آموزش کدنویسى به کودکان حسابى داغ است و بسیارى از کارشناسان آموزشى بر اهمیت آن تاکید دارند. با این وجود، برنامه نویسى معمولا نیازمند عدم تحرك بدنى زیاد اســت که این براى کودکان در سن رشــد اصلا مناسب نیست. اما شــاید آنرولى اســپلتس ( Unruly Splats) بتوانــد این مشکل را حل کند. این گجت یک مکعب قابل برنامه ریزى است که مى تواند نور با رنگهاى مختلف و نیز انواع صداهاى گوناگون را تولید کند. براى استفاده از آن کافى است با استفاده از یک رابط کدنویسى ویژه کودکان (نظیر اســکرچ)، برنامه اى براى آن نوشته شود. به این ترتیب هر بار با فشار دادن این گجت به وســیله دســت یا پا، اقدام مورد نظر صورت مى گیرد. به این ترتیب کودك مى تواند انواع بازى هاى مختلف را با اســتفاده از آن به انجام برســاند. در واقع آنرولى اسپلتس به رشد همزمان ذهنى، جسمى و حتى اجتماعى کودك مى انجامد.

هدست واقعیت مجازى با کیفیت8K

هدســت واقعیت مجازى با نام پایمکس (Pimax )با کیفیت ترین تصاویر را در میان دیگر محصولات رقیب در بازار به کاربر عرضه مى کند. این محصول که بتازگى وارد بــازار شــده داراى دو صفحــه نمایش (هرکدام با وضوح 4K ) اســت و روى هم رفته 6/16 میلیون پیکسل را در بر مى گیرد. به این ترتیب، وضوح تصاویر این دســتگاه شش برابر دستگاههاى دیگر نمایش واقعیت مجازى است. یکى از اصلى ترین مزیت هاى پایمکس، وجود زاویه دید 200 درجهاى اســت که یک برترى آشــکار در برابر زاویه 110 درجه اى دیگر هدســت هاى واقعیت مجازى به شــمار مى رود. پایمکس داراى امکان ردیابى حرکت چشــم است و به این ترتیب قابلیت هاى جالبى را در اختیار کاربر قرار مى دهد. همچنین کاربران با در دســت گرفتن دو دسته ویژه مى توانند از قابلیت ردیابى موقعیتى دستگاه نیز بهره مند شوند.

شیشه شیر هوشمند

پدران و مادران صاحب فرزند شــیرخواره به زودى مى توانند با گجت هوشــمندى با نام نایــا (Naya )برنامه ریزى بهترى براى کودك خود داشــته باشــند. این گجت که در واقع یک شیشه شیر هوشمند است از طریق بلوتوث به گوشى پدر یا مادر متصل مى شود و مى تواند داده هاى مختلفى را دریافت و به این کاربران اعلام کند. براى نمونه به محض ریختن مقدارى شیر داخل این گجت، حجم آن به همراه میزان چربى، کربوهیدرات و نیز پروتئین موجود در این شــیر محاسبه و به اپلیکیشن ویژه نایا ارسال مىشود. همچنین پدر یا مادر مى توانند به صورت آنى از میزان شــیر مصرفى فرزند خــود آگاهى یافته و آمارى دقیــق از تغذیه او را مشــاهده کنند. مقایســه روند تغذیه کودك با رویه طبیعى دیگر کودکان در این ســن از دیگر قابلیت هاى این اپلیکیشن اســت. این گجت قرار است بزودى با قیمت 79 دلار به دست مشتریان برسد.

گجتى براى ثبت زمان

بررســى زمان صرف شــده براى انجام کارهاى مختلف مى تواند به مدیریت هر چه بهتــر زمان کمک کند. تاکنون نرم افزارهاى مختلفى براى این کار به بازار عرضه شــده که اســتقبال چندانى از آنها صورت نگرفته است. در این میان، یک تیم اســترالیایى به فکر یافتن راه حلــى موثر افتاده که بتواند براى کاربر نیز جذاب باشــد. این تیم محصولى به نام تیلــر (Tiller) طراحى کرده که ترکیبــى از یک گجت و نرم افزار مخصوص آن است. کار کردن با این گجت کوچک و دایره اى شــکل بسیار ساده اســت. براى اعلام زمان آغاز و پایان یک کار مشــخص کافى اســت یک بار سطح این گجت را لمس کنید. همچنین براى اعلام کار در حال انجام نیز مى توان با چرخاندن این دایره، تکلیف تعریف شده روى نرم افزار را مشــاهده و انتخاب کرد. با دو بار لمس این گجت هم آمارهاى مربوط به زمان اختصاص یافته از ســوى کاربر براى انجام کارهاى مختلف نمایش داده مى شود.

تلویزیون یا کاغذ دیوارى؟

اگر نگاهى به روند تولید وعرضه تلویزیون داشــته باشــیم، مى بینیم قطر ایــن محصول طى چند دهه اخیــر به طور قابل توجهى کاهش یافته اســت. در این میان، شاید نوآورى شرکت الجــى را بتوان تحولــى جدى در این خصوص دانســت. این شــرکت کره اى تلویزیونــى فوق باریک و بــا پنل OLED طراحــى کرده که کمتر از 3 میلى متــر ضخامت دارد. به همین دلیل این محصول کاغذ دیوارى (Wallpaper )نامگذارى شده اســت. این تلویزیون 65 اینچى با وزن اندك خود با استفاده از یک صفحه مغناطیسى روى دیوار قرار مى گیرد. براى برداشتن «کاغذدیــوارى» از روى دیوار نیز کافى اســت اندکى آن را با فشار به سمت بیرون بکشیم تا از صفحه مغناطیسى مذکور دور شود. این تلویزیون 8000 دلارى که پایش به ایران نیز باز شده، تاکنون توانسته نظر بسیارى از کارشناسان را به خود جلب کند. علاوه بر این، بسیارى از شــرکت هاى معروف الکترونیکى نیز احتمالا بزودى محصولات مشابه را وارد بازار خواهند کرد.

 

 

 

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن