تکنولوژی

گجت هایی که در سال 2017 شکست خوردند!

گجت های شکست خورده!

سال گذشته میلادي شاهد پیشرفت هاي زیادي در زمینه طراحی و عرضه انواع گجت در دنیا بودیم. گجت ها ابزارهایی نوین هستند که به منظور حل مشکلاتی که تا کنون راه حل دقیقی برای شان وجود نداشته به بازار می آیند. بازار گجت ها نیز مانند هر بازار دیگري بازنده و برنده دارد. بسیاري از شرکت ها که بدون توجه به خواسته و نیاز مشتري دست به طراحی گجت می زنند ، معمولا در این بازار موفق نبوده و با شکست رو به رو می شوند. در ادامه چند نمونه از گجت هاي ناموفق سال 2017 و دلایل بی توجهی مخاطبان به آنها را بررسی می کنیم.

آبمیوه 400 دلارى!

خط تولید گجت هوشمند آبمیوه گیري جوسرو (Juicero ) که بتازگی وارد بازار شــده بود، در نیمه دوم سال 2017 براي همیشه بسته شد که دلیل آن نیز نداشتن فروش در بازار بود، اما چرا این گجت نتوانســت با دیگر محصولات مشابه رقابت کند؟ نخستین دلیل قیمت بالاي این محصول بود. شاید کمتر کسی پیدا شود که حاضر باشــد 400 دلار بابت یک دستگاه آبمیوه گیري خرج کند. جالب اینجاســت که قیمت اولیه این دســتگاه 700 دلار بود که در نهایــت با تخفیف 300 دلاري شرکت سازنده به 400 دلار رسید! اما شــاید اصلی ترین دلیل شکســت جویسرو این بود که کاربران نمی توانســتند ِ آب میوه یا سبزیجات تازه اي را که از بازار می خریدند توسط این دستگاه بگیرند. در واقع این دستگاه فقط می توانســت ِ آب میوه یا ســبزیجاتی را که در بسته هاي خاص توســط همین شرکت توزیع می شد، بگیرد. جالب است بدانید این بســته ها هر کدام بین 4 تا 10 دلار قیمت داشتند و فقط از طریق اشتراك قابل تهیه بودند!

فروشگاه هوشمند، اما بی رونق!

یک اســتارت آپ مستقر در ســیلیکون ولی با هدف فروش برخی اقلام فاسد نشدنی مثل خمیر دندان، آدامس و شکلات تصمیم گرفت یک فروشگاه خودکار (نظیر دســتگاه هاي خودکار فروش نوشابه) را طراحی کند. براي اســتفاده از این دستگاه نیازي به وارد کردن سکه نیست و کافی است یک کد مخصوص را وارد اپلیکیشن مربوطه کرده و محصول مورد نظر را از این فروشگاه که به شکل یک ویترین بزرگ شیشه اي است، دریافت کنید. اما این نوآوري به چند دلیل نتوانســت موفق شــود. اول اینکه بســیاري از افراد براحتی و با رفتن به فروشــگاه نزدیک منزل خود می تواننــد این محصولات را بخرند. دوم اینکه امروزه به دلیل وجود ســامانه هاي مختلف خرید آنلاین شاید کمتر کسی تمایل به استفاده از این نوآوري داشته باشــد. سوم اینکه دستگاه هاي فروش خودکار دیگري در برخی شــهرهاي پیشــرفته وجود دارد که اصلا نیازي به اپلیکیشن مخصوص ندارد! همه این دلایل دست به دست هم دادند تا بودگا در سال 2017 با شکست سنگینی رو به رو شود.

افتضاح به سبک گوگل

محصول نوآورانه گوگل با نام پیکســل بادز (Buds Pixel ) ابتدا توجه بسیاري از کارشناسان را به خود جلب کرد. این محصول در واقع یک جفت ایرپاد است که داخل گوش قرار گرفته و با اتصال به گوشی هوشمند می تواند گفته هاي مخاطب را به صورت آنی به زبان کاربر ترجمه کند، اما این گجت بنــا به دلایلی موفق نبود. بــا وجود اینکه قــرار بود این گجت صداهاي مزاحــم و نویز را به طور کامل خنثی کند، اما این اتفاق در عمل رخ نمی دهد. همچنین قرار دادن این گجت در قاب محصول کاري دشوار است، اما شاید اصلی ترین نقطــه ضعف این گجــت در اتکاي آن به اینترنت با ســرعت بالا و نیز ســامانه ترجمه گوگل (گوگل ترنســلیت) اســت. از آنجا که گوگل بیشــتر روي ترجمه زبانهاي با ریشه رومی (نظیر انگلیسی، آلمانی و فرانســوي) تمرکز کرده اســت، ترجمه صورت گرفته به زبان هاي دیگــر تعریف چندانی نــدارد و معمولا پر از اشتباه است. همچنین ترجمه صورت گرفته بیشتر روي حالت رســمی تاکید دارد و نمی تواند برخی اصطلاحات رایــج در زبان هاي دیگــر را بخوبی برگرداند. در مجموع این گجت نتوانسته عملکردي را که به کاربران وعده داده است، عملی کند.

چنگال ضد صدا

ژاپنی ها غذایی به نام رامن (ramen ) دارند که سوپی شامل رشته است. در این کشور، بالا کشــیدن رشته ها با ایجاد سر و صدا نشانه احترام به آشپز است! اما در کشورهاي دیگر اینگونه نیست و راه انداختن شالاپ شلوپ هنگام غذاخوردن نشانه بی ادبی محسوب می شود! به همین دلیل یک شرکت نوآور چنگالی را طراحی کرده که میتواند صداي ایجاد شده توسط کاربر هنگام خوردن رامن یا غذاهاي دیگر را خنثی کند! این چنگال به یک اپلیکیشــن ویژه در گوشی هوشمند کاربر متصل شده و صدایی با طول موج خاص ایجاد میکند. این صدا میتواند صداي ناشــی از هورت کشیدن غذا را از بین ببرد. دسته این چنگال ضد آب نیست و در ماشین ظرفشویی نیز نمی توان آن را شست. اما نکته عجیب درباره این قاشــق قیمت 130 دلاري آن اســت! احتمالا بیشتر افراد ترجیح می دهند بیشتر مراقب غذاخوردن خود باشــند تا اینکه چنین قیمتی را براي این گجت بپردازند!

کلاه اسپیکردار

مدتــی پیش آتاري محصول جدیدي به نام اســپیکرهت (Speakerhat ) را طراحی و روانه بازار کرد. روي قســمت آفتاب گیر این کلاه یک اســپیکر بلوتوثی قرار داشــت. آتاري این محصول را براي کسانی طراحی کرد که می خواهند حین ورزش به موســیقی مورد علاقه خود گوش دهند و در عین حال از ایرفون استفاده نکنند. این کلاه همچنین داراي یک میکروفن بود که میتوانست صداي کاربر را بلندتر کرده و در مکان هاي شــلوغ براي گفت و گو با فردي دیگر کاربرد داشته باشــد. اما آنچه سبب شکست این گجت شد، قیمــت بالاي 130 دلاري آن بــود. بی تردید هر کاربر می تواند با قیمتی بمراتب کمتر به راه حل هاي ارزانتري دست یابد.

حریم خصوصی به چه قیمتی؟

یکــی از مهمترین مــواردي که باید هنگام طراحــی محصول جدید در نظر گرفته شــود، تجربه کاربري .اســت( User Experience) تجربه کاربري بــه مجموعه رفتارها و احساسات یک کاربر هنگام استفاده از یــک محصول مربوط می شــود. یک محصول ممکن اســت عملکرد فنی خوبی داشــته باشــد، اما شاید کاربر حس خوبی هنگام اســتفاده از آن نداشته باشد. یعنی دقیقا مشکلی کــه هاش مــی (Hushme )با آن رو به روست. هاش مــی با هدف حفــظ حریم خصوصــی و جلوگیــري از اطــلاع دیگــران از محتــواي مکالمه تلفنی طراحی شده است. با این وجود، کاربر هنگام استفاده از این دستگاه، ظاهري شــبیه بــه کاراکترهــاي فیلم هاي علمی – تخیلی می یابد! این وســیله جلوي دهان فــرد را گرفته و مانع از خروج صدا و نیز از بین بردن احتمال لبخوانی دیگران میشود. سازندگان هاش می براي افزایش ضریب امنیت در مکالمات و جلوگیري از خروج کمترین صدا، اسپیکرهایی را بیرون این دســتگاه قــرار دادند که مجموعــهاي از صداهاي محو نظیر صداي باران را تولید میکند. با وجود اینکه این محصول توانســته حدود 18 هــزار دلار در کمپین تامین مالی جمعی کیک اســتارتر جمع آوري کند، هنوز مشخص نیست آیا خریدارانش از این محصــول 189 دلاري راضی خواهند بود یا خیر!

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن