رپورتاژ

چرا باید در کلاس های آموزش رباتیک چالیک شرکت کنیم؟

صنایع آموزشی چالیک با بیش از 15 سال سابقه در زمینه مهارت های آموزش همواره پایه گذار جدیدترین متدهای آموزشی در زمینه افزایش مهارتهای کودکان و نوجوانان بوده است. یکی از جدیدترین سرفصلهای آموزشی در دنیا که بسیار مورد توجه قرا گرفته است آموزش رباتیک میباشد. چالیک رباتیک تولید کننده و وارد کننده جدیدترین ابزار آموزشی در این حوزه میباشد. در این مقاله قصد داریم تا اهداف آموزشی این دوره ها را مورد بررسی قرار دهیم.

چه مهارت هایی در آموزش رباتیک تقویت میگردد؟

یکی از دغدغه های روز آموزشی در دنیا ایجاد محیطی به منظور یادگیری در قالب بازی و آزمایش میباشد. در این راستا فعالیتهای متنوعی تعریف میگردد که هر یک در قالبی مشخص به این هدف کمک خواهد کرد. در این بین رباتیک در کشورهای مختلف یکی از سرفصلهایی است که مورد توجه قرار گرفته است. رباتیک به دلیل جامعیتی که دارد و شامل علوم پایه ، الکترونیک ، مکانیک ، و کامپیوتر و برنامه نویسی میباشد، بیش از سایر دوره ها مورد توجه قرار گرفته است. اما قطعا در مورد آموزش به گروه کودک و نوجوان آموزش آکادمیک و سطح بالا مد نظر نیست. در این گروه سنی میبایست با توجه به سطح آگاهی دانش آموزان مطالب در قالب زبان ساده و بیشتر با رویکرد آزمایش و ساخت آموزش داده شود. اما باید توجه داشت شرکت در این دوره ها صرفا ویژه افرادی که در آینده به دنبال اشتغال در زمینه های مهندسی میباشند نخواهد بود. مهمترین اهداف این دوره به صورت کلی شامل موارد زیر خواهد بود :

  • مهارت دست ورزی و تمرکز
  • تجسم سه بعدی
  • انجام آزمایشات در قالب کتاب درسی
  • آموزش در قالب بازی
  • افزایش روحیه کار گروهی
  • افزایش خلاقیت
  • قدرت حل مسئله

در ادامه به بررسی هر یک از موارد مطرح شده به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

مهارت دست ورزی و تمرکز

یکی از معضلات پیشرفت تکنولوژی فاصله گرفتن کودکان از فعالیتهای عملی با رویکرد افزایش مهارت دست ورزی و تمرکز میباشد. در مبحث آموزش رباتیک چالیک یکی از نیازهای اولیه برای شروع کار افزایش این مهارت میباشد به گونه ای که در ابتدا این هدف در کلاسها مهمترین هدف خواهد بود و قطعا بدون افزایش این مهارت ورود به مراحل دیگر امکان پذیر نخواهد بود. البته باید توجه نمود این مهارت با توجه به نوع ابزار استفاده شده به تدریج قابل افزایش خواهد بود و حتی در دوره های سنی نوجوانان استفاده از ابزار

کارگاهی به افزایش این مهارت منجر خواهد شد. اما برای شروع در گروه های سنی کودک و نوجوان این مهارت را میتوان در دو بخش مقدماتی ( استفاده از ابزار لگویی ) و متوسط ( استفاده از اتصالات پیچ و مهره ) دسته بندی نمود.

تجسم سه بعدی

این توانایی در رشته های مختلف شغلی مورد توجه بوده و منجر به تجسم مسائل و مشاهده آن از وجوه مختلف و پیدا کردن بهترین راه حل برای آن خواهد بود. در این مبحث به دلیل سه بعدی بودن مدلهای ساخت و مشاهده نقشه های ساخت، دانش آموز میبایست هنگام ساخت از وجوه مختلف نقشه را مورد بررسی قرار داده و برای انطباق آن با مدل واقعی تلاش نماید که این امر منجر به افزایش تجسم سه بعدی دانش آموز خواهد شد.

انجام آزمایشات در قالب کتاب درسی

همان طور که در ابتدا اشاره شد یکی از ویژگی های علم رباتیک جامعیت آن میباشد و این امر باعث میشود تا مطالب علمی زیادی در قالب علوم ( الکترونیک ، مکانیک ، کامپیوتر ، ریاضیات ) مختلف را پوشش دهد. سعی ما بر این است تا مطالب ارائه شده در این دوره ها تا حد امکان مطابق با سرفصلهای آموزشی داخلی باشد. برخی از این سرفصلها به شرح زیر میباشد

  • شمارش
  • الگویابی
  • تقارن
  • نسبت و تناسب
  • نیروها
  • اهرمها
  • انتقال نیرو

البته لازم به ذکر است این مباحث در قالب ساخت یک ابزار و یا یک بازی آموزش داده خواهد شد. البته در برخی موارد بدون اشاره به سرفصل آموزش داده شده تنها آزمایشات مورد نظر انجام خواهد شد تا دانش آموز خود بتواند نتایج را استخراج نماید.

آموزش در قالب بازی

یکی از ویژگی های نسباتا منحصر به فرد دوره های آموزش رباتیک بازی ها و مسابقات مختلف و متنوعی است که میتوان طراحی و اجرا نمود و این خود به تنهایی این دوره را تبدیل به یک دوره جذاب برای دانش آموزان خواهد نمود و در بستر این جذابیت میتوان اهداف آموزشی تعریف شده را به شکل مطلوبی دنبال نمود.

 

 

افزایش روحیه کار گروهی

یکی از ویژگیهای کار عملی انجام کار گروهی و مشارکت دانش آموزان در گروه میباشد. دوره رباتیک نیز از این قاعده پیروی میکند و دانش آموزان در برنامه ای مشخص در اغلب موارد به صورت گروهی فعالیت خواهند نمود.

افزایش خلاقیت

بعد از اینکه مراحل مختلف طی شد و آموزشهای لازم داده شد در این مرحله از دانش آموز انتظار میرود تا با مشاهده محیط اطراف و استفاده از ابزاری که در اختیار دارد و گاها حتی فراتر از آن و با ابزارهای دیگری که در محیط وجود دارد به حل مسائل بپردازد. برای این مورد یک مثال گویا خواهد بود.

یکی از طرح درسهای ارائه شده در اوایل کار ساخت یک صندلی ساده از روی الگو میباشد. بعد از ساخت از روی الگو مربی از دانش آموز میخواهد تا صندلی خود را به گونه ای تغییر دهد که به جای چهار پایه یک پایه داشته باشد و نیافتد. این مسئله باعث میشود

تا دانش آموز به محیط اطراف خود دقت کند و سعی نماید تا یک راه حل مناسب پیدا نماید. این یک نمونه از طرح درسهای ارائه شده میباشد و در تمام طول دوره الگوهایی مشابه این مطلب وجود دارد که هدف اصلی آن افزایش خلاقیت میباشد.

قدرت حل مسئله

در تعریف قدرت حل مسئله مطلب زیر عنوان شده است :

مهارت حل مسئله به عنوان برخورد فعالانه در جستجو و تشخیص مسئله‌ها، مشکلات و فرصت‌ها، استفاده از منطق و مهارت قضاوت در جمع آوری و تحلیل اطلاعات و جستجو و خلق راهکارها، مقایسه‌ی راهکارهای مختلف و انتخاب بهترین شیوه برای مواجهه با یک مسئله تعریف می‌شود.

در دوره آموزش رباتیک ابتدا یک مسئله مطرح میگردد و سپس با استفاده از آموخته های قبلی به او فرصت داده میشود تا تمام راه حلهای موجود را بررسی نماید در این مرحله دانش آموز فرصت دارد تا راه حلهای مختلف را به صورت عملی مورد آزمایش قرار دهد و بهترین شیوه را انتخاب نماید.

بنابراین با تعریف ارائه شده از قدرت حل مسئله مشاهده میگردد دانش آموز تمام مراحل را به صورت قدم به قدم طی خواهد نمود تا نهایتا بتواند مشکل مطرح شده را حل نماید.

در انتها لازم به ذکر است ما در صنایع‌ آموزشی چالیک همواره آماده خواهیم بود تا به شما در انتخاب بهترین ابزار آموزشی در حوزه رباتیک مشاوره دهیم. همچنین شما میتوانید در هر سنی از ابتدایی تا دانشگاه در دوره های آموزشی این مجموعه شرکت نمایید و از هم اکنون با توجه به گسترش روزافزون این حوزه در بخش های مختلف برای آینده شغلی خود یک مسیر مطمئن ترسیم نمایید. همچنین جهت تهیه قطعات ساخت ربات به فروشگاه رباتیک چالیک مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در وب سایت رسمی چالیک (https://chalik.net/) مراجعه کنید.

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن