جنسی - زناشوییروانشناسی

راز علمی بوسه چیست؟ بررسی روانشناسی بوسه!

بوسه چیست؟ و از چه زمانی بوسیدن آغاز شد؟ آیا بوسه یک رفتار غریزی هست؟

بوسه رایج ترین روش ابراز عشق و  احساسات در بین انسان ها به شمار می آید. بوسه حس درونی است که از طریق لب ها بیان می شود. بوسه نشات گرفته از حس درونی که می تواند شامل عشق، غریزه جنسی، محبت و.. باشد!

بررسی بوسه از دیدگاه زیست شناسی :

انسان شناسان هنوز به یک اتفاق نظر در مورد اینکه آیا عمل بوسیدن یاد گرفتنی می‌باشد یا غریزی، نرسیده‌اند. این عمل ممکن است با عمل تمیز کردن که در بین برخی حیوانات دیده می‌شود ارتباط داشته باشد.

بوسیدن این امکان را می‌دهد که زوجهای احتمالی (که انتظار می‌رود با هم زندگی مشترک داشته باشند) علامت‌دهنده‌های شیمیایی بدن یکدیگر موسوم به فرومون را دریافت کنند، این ماده برای سازگاری زیست‌شناختی می‌باشد.

زنان به طور ناخودآگاه به سمت مردانی بیشتر جذب می‌شوند که قسمت ام‌اچ‌سی موجود در ژنوم آنها با یکدیگر تفاوت دارد.

لازم است ذکر شود که هر چه اختلاف این قسمت از ژنوم مرد و زن بیشتر باشد قدرت مقابله با بیماریها بیشتر می‌شود و درنتیجه فرزندان این زوج نیز در برابر بیماریها قوی تر و سالم تر می‌باشند، پس شانس بیشتری برای زنده ماندن وجود دارد.

به همین دلیل است که بعضی از زوجها که دارای چنین تفاوت زیادی می‌باشند بیشتر مواقع در کنار هم و یا در آغوش هم دیده می‌شوند.

همچنین نتایج تحقیقاتی در دانشگاه آلبانی آمریکا نشان می‌دهد که زنان از بوسیدن به عنوان یک وسیله برای پیدا کردن پدر مناسب برای فرزندانشان استفاده می‌کنند و مردان را بیشتر بر اساس کیفیت اولین بار بوسیدن قضاوت می‌کنند.

اما راز علمی بوسه در چیست؟

محقق دانشگاه تگزاس « شریل کرشبام» کتابی را با عنوان « تعریف علمی بوسیدن» به رشته تحریر در آورد. او به پشتوانه تحقیقاتش سعی کرده است بخشی  از اسرار و نظریات علمی مربوط به بوسیدن را گرد هم آورد. مصاحبه زیر خلاصه ای از گفتگوی مجله نیویورکر با او است:

در کتاب به این مسئله اشاره کردی که واکنش زنان و مردان در حین بوسیدن متفاوت است. آیا مردان از مریخ آمده اند؟

 انگیزه و عکس العمل و حتی نیت مردان در حین بوسیدن با زنان فرق دارد. بسیاری از مردان خاطر نشان ساختند که  برای مردان بوسیدن یک زن به منزله این است که موافقت اولیه و ضمنی برای داشتن یک رابطه جنسی صورت گرفته است.

 برای زنان، بوسیدن به خودی خود، عمل مستقل و مهمی است. بوسیدن به زنان کمک می کند تا پی ببرند مردی که بوسیده اند چگونه فردی است و یا می توانند حدس بزنند آیا امکان ادامه یک رابطه با فردی که بوسیده اند در چشم انداز خواهد بود؟

بوسه اول چقدر مهم است؟

بوسه اول می تواند آینده یک رابطه را برای برخی از زوج ها پیش بینی کند. بی شک دلائل دیگری نیز در شکل گیری و توسعه یک رابطه دخالت دارند اما بوسهِ اول در حقیقت مهمترین قضاوت طبیعی است که بدن انسان ابراز می کند. بوسه اول قضاوتی فی البداهه ایجاد می کد.

آیا تحقیقات علمی می توانند یک فرمول موفق برای یک بوسه خوب ارائه دهد؟

مطمئنا بسیاری از مسائل مربوط به بوسه خارج از کنترل آدمها است ولی عوامل بسیاری نیز وجود دارد که قابل پیشش بینی و کنترل است.

مقدم بر هر چیزی، ما زنها باید در کنار مردان احساس راحتی کنیم. نقشِ فضا و محلی که قرار داریم برای داشتن یک بوسه خوب خیلی مهم است. اگر همه چیز در جای خودش نباشد و وقتش نرسیده باشد و یا در موقعینت ناراحتی باشیم بدن ما هورمونی ایجاد می کند به نام کورتیزول  که با وجود آن، شانس تدارک یک بوسه خوب خیلی کم خواهد کرد. نکته بعدی اینکه آگر دو نفر برای مدت طولانی کنجکاو همدیگر باشند و عطش بوسیدن به آرامی در آنها افزایش یافته باشد آمادگی بیشتری برای یک بوسه به یادماندنی خواهند داشت.

چه اتفاقی در بدن ما صورت می گیرد وقتی که می بوسیم؟

 در حین بوسیدن بدون آنکه متوجه باشیم ضمیر ناخودآگاه ما دستخوش فعل و انفعالات خواهد شد. بوی بدن نقش مهمی ایفا خواهد کرد. زنان، بویژه جذب بوی طبیعی بدن مردان خواهند شد. بوی مخصوصی که به طور غریزی نشانگر سلامت یا مقاومت ژن فرد روبرو هستند. «Major Histocompatability complex »هستند.

بشر معمولا احساس خوبی نسبت به آن دسته از ژن ها دارد که تفاوت زیادی با وضعیت ساختمان ژن خود دارند. برگ برنده تفاوت مزبور و تنوع در بوی بدن طرف مقابل نهفته است. خوشایند بودن بوی افرادی که حامل ژن MHC iمی باشد ; در حقیقت علامتی است تضمین کننده در مورد اینکه در مراحل بعدی آشنایی، شانس بقای نوزاد ایجاد شده از این رابطه به دلیل مقاومت بهتر در برابر بیماری ها، بیشتر خواهد بود. تحقیقات جمع آوری شده برای تدوین کتاب حاکی از آن است که نیمی از زنان و مردان اعلام کرده اند که بوسه نامطبوع اولیه، ملاک اصلی برای پایانِ دادن به یک رابطه تازه ایجاد شده بود

دانستن این نکته خیلی جالب است که در حین بوسیدن بخشی از هورمون تستاسترون از دهان مرد به دهان زن منتقل می شود!

شریل کرشبام: درست است… از اینطرف و آنطرف می شنویم که چرخاندن زبان و مکیدن متوالی لب و زبان، مسخره و زیادی است. اما به لحاط بیولوژی قابل درک خواهد بود اگر بدانیم جذب تستاسترون مردان در حین بوسیدن، میل جنسی ما زنها را تحریک می کند و در طی یکی دو هفته آینده، آمادگی بیشتری برای آمیزش در ما ایجاد می گردد. اتفاقی که برای هر دو نفر خوب است.

 

این ماجرای بوسیدن از چه وقتی با انسان عجین شده است؟

ادبیات ما ایرانیان سرشار از اشعاری هست که به بوسه و بوسیدن پرداخته اند. وجود این همه شعر در رابطه با بوسه و بوسیدن در ادبیات پارسی حکایت از آن دارد که بوسه و عشق چقدر در فرهنگ ما ریشه دارد.

یك بار بوسه‌ای ز لب تو ربوده‌ام                یك ‌بار دیگر آن شكر ستانم آرزو است  (عراقی)

مبوس جز لب معشوق و جام می‌حافظ      كه دست زهد فروشان خطااست بوسیدن  ( حافظ )

تلاش بوسه نداریم چون هوس ناكان         نگاه ما به نگاهی ز دور خرسنداست   (صائب تبریزی)

خرم آن روز كه مستم ز در حجره در آئی     وزلبت بوسه شمارم به شماری كه تودانی  ( خواجوی كرمانی)

شریل کرشبام:  قدیمی ترین مرجع ادبی که به بوسه اشاره کرده است متن های سانسکریت هندی ها است ولی بوسیدن در واقعیت به دوران قبل از کتابت بر می گردد. اگر به دنیای حیوانات نظر بیفکنیم متوجه می شویم که عمل بوسیدن یا اعمال مشابه آن در خیلی از حیوانات دیده شده است.

اصراری نداریم که رفتارهای مشابه تماس لب ها در حیوانات را بوسیدن خطاب کنیم. ما  دقیقا نمی دانیم انگیزه های بعضی از آنها از بوسیدن چیست؟ اما می توانیم ببینیم به عنوان مثال بابون ها حدود ۱۲ دقیقه لبها و زبان همدیگر را می مکند که شاید نوعی تاثیر عاطفی بر همیدیگر است.  به هر حال این نوع تماس ها و نوازش اعضای بدن همیشه در رابطه با یک نفر دیگر بوده است. برای همین فکر می کنم ما انسانها نیز از بدو  پیدایش مان همدیگر را می بوسیدیم.

ایا تحقیق در باره ماهیت فیزیکی بوسه، باعث می شود که حس رمانتیک آن محو شود؟

شریل کرشبام: برای من قضیه بر عکس بوده است. تحقیق و به زیر ذره بین بردن ماهیت علمی بوسه، توجه مرا نسبت به حس رمانتیک بوسه بیشتر کرده است چون به نوعی قدر و منزلتش را بیشتر می دانم. من می دانم وقتی که فردی را می بوسم چه مقدار عاطفه، اعتماد و حس  زیبا در من گرد هم آمده است.

برای این اطلاعاتی که دارم بهای بیشتری به بوسیدن می دهم مثلا وقتی همسرم را در حین بدرقه اش، صبح ها می بوسم عمداً دقت بیشتری به خرج می دهم و  اصلا عجله نمی کنم. از دید من، دانستن اسرار علمی می تواند راهگشای یک رابطه کیفی و زیباتر باشد. همه انگیزه ام این است که نشان دهم ما چقدر از ذات معقول و زیبای طبیعت خودمان کم می دانیم و تماس مان قطع شده است. همه امیدم این است که آشتی آگاهانه ای بین علم و طبیعتِ بشر ایجاد کنم.

 دزدی بوسه عجب دزدی پر نعمتی است    که اگر باز ستانند دو چندان گردد

صائب تبریزی

منابع:

Ask An Academic, The New Yorker

http://www.newyorker.com/online/blogs/books/2011/02/ask-an-academic-valentines-edition-the-kiss.html#ixzz27XbLLXCk

FreeDigitalPhotos.net

http://www.publicdomainpictures.net

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

One Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن