رپورتاژسرگرمی

نکات مهم در خرید لنت ترمز 

شاید بتوان لنت ترمز را از قطعات بسیار مهم و حیاتی خودرو دانست. چرا که لنت ترمز به طور مستقیمی در تامین امنیت جانی و مالی افراد نقش دارد. به همین دلیل تعویض به موقع این قطعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. البته توجه کنید که در این زمینه باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید. پیش از هر چیز نیاز است بدانید که طول عمر مفید لنت چقدر است و چه زمانی باید اقدام به تعویض آن کنید. نکته‌ی بسیار مهم دیگر پیدا کردن محلی مناسب برای خرید لنت ترمز است. در این مقاله ما به مطالب مهم پیرامون این مسئله اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چه چیزهایی بر طول عمر لنت تاثیر می‌گذارند؟

تصور ما بر این است که به طور کامل با کارکرد این قطعه و عملکرد آن در خودرو آشنایید. به همین دلیل به این بحث نپرداخته و مستقیماً به سراغ بررسی عواملی می‌رویم که بر طول عمر این قطعه تاثیر می‌گذارند. این عوامل بسیار متنوعند و علاوه بر خود لنت و نوع آن، به شرایط خارجی بسیاری بستگی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

نحوه‌ی رانندگی و تاثیر آن بر طول عمر لنت ترمز

روش رانندگی و عاداتی که در رانندگی دارید بسیار بر طول عمر لنت تاثیر می‌گذارند. روش ترمز زدن شما در حال رانندگی، بیشترین تاثیر را در این زمینه دارد. برای مثال این بسیار تفاوت ایجاد می‌کند که شما در زمان رسیدن به محلی که نیاز به کاهش سرعت دارید، به آرامی و به تدریج سرعت‌تان را کم کنید یا به طور ناگهانی. این‌که با فاصله‌ی بسیار کمی از ماشین جلویی حرکت می‌کنید و پیوسته به ترمز گرفتن نیاز دارید می‌تواند باعث شود لنت ترمزتان زودتر عمرش به پایان برسد.

موقعیت و شرایط جاده‌ها و تاثیر بر طول عمر لنت ترمز

شرایط جاده‌ها و خیابان‌ها نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در طول عمر لنت ترمز داشته باشد. برای مثال لنتی که شما در جاده‌های کوهستانی و خیابان‌های مملو از سراشیبی مصرف می‌کنید به مراتب بیشتر از جاده‌های صاف و هموار است.

همچنین شلوغ بودن خیابان‌هایی که در آن‌ها رفت و آمد می‌کنید و ترمزهای پیاپی در ترافیک می‌تواند باعث شود در بازه‌ی زمانی کمتری مجبور به تعویض لنت شوید.

سختی لنت ترمز و رابطه‌ی آن با طول عمر

هر چه سختی لنت ترمز بیشتر باشد، طول عمر آن افزایش پیدا خواهد کرد. اما این مسئله به معنای اصطکاک کم‌تر بین لنت و دیسک نیز است. این مسئله می‌تواند باعث شود سطح عملکرد مطلوب لنت کاهش پیدا کند. به همین دلیل نمی‌توان گفت بالا بودن سختی همیشه مزیت است و هر چه بیشتر باشد بهتر است. به همین دلیل بین سختی لنت ترمز و کارآیی آن نیاز به ایجاد یک تعادل وجود دارد.

مدل و برند لنت

لنت‌ها برندهای مختلفی دارند. برای مثال اگر به دنبال خرید لنت ترمز جلو نیسان ایکس تریل هستید بهتر است بدانید که می‌توانید آن را در مدل‌ها و برندهای متنوعی نظیر آسیمکو، پارس لنت، ماندو و هایکیو تهیه کنید. کیفیت و سبک کار برندها و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت لنت متفاوت است و به همین دلیل طول عمر آن‌ها نیز با یکدیگر یکسان نیست.

 لنت ترمزهای خودروهای مختلف تحت برندهای خاصی تولید می‌شوند. برای مثال لنت ترمز خودروهای اروپایی همچون لنت ترمز جلو پورشه پانامرا با برندهای خود شرکت پورشه و برند تکستار در بازار پیدا می‌شود. در حالی که لنت ترمز خودروهای چینی و ژاپنی معمولاً با برندهایی که در بالا معرفی کردیم عرضه می‌شوند.

جنس و نوع لنت ترمز

لنت‌های ترمز در جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. به کار گرفتن مواد اولیه متفاوت در ساخت لنت می‌تواند طول عمر آن را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به انواع لنت‌ها بر اساس مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آن‌ها خواهیم انداخت.

انواع جنس لنت ترمز

در زیر مهم‌ترین انواع لنت ترمز را از این نظر معرفی می‌کنیم:

لنت ترمز سرامیکی: لنت‌های سرامیکی از پرکاربردترین انواع این قطعاتند. کارآیی بسیار مطلوب این لنت‌ها و عملکردشان باعث شده است در انواع خوردروها و حتی ماشین‌های مسابقه‌ای نیز از آن‌ها استفاده شود. در ساخت این لنت‌ها از الیاف سرامیک، مواد چسبنده، ماده پرکننده و گاهی اوقات الیاف مس استفاده می‌شود. این لنت با تولید حداقلی گرد و غبار و انتقال دما در سطح مطلوب به عنوان یکی از بهترین لنت‌ها شناخته می‌شود.

  • لنت ترمز فلزی: استفاده از فلزت در صنعت خودروسازی بسیار گسترده است و لنت ترمز نیز به عنوان یکی از قطعات مهم خودرو از این قاعده مستثنی نیست. این لنت‌ها وزن بالایی داشته و امکان خوردگی در آن‌ها وجود دارد.
  • لنت ترمز نیمه فلزی: در ساخت این لنت از میزان فلز کمتری استفاده شده است. عملکرد این لنت از نوع فلزی بهتر است و دوام آن نیز بیشتر است.
  • لنت ترمز زینتری: این لنت ترمز تنها برای ماشین‌های مسابقه‌ای و همچنین ماشین‌های آفرود طراحی و تولید می‌شود. به دلیل پایین بودن طول عمر مفید این لنت‌ها استفاده از آن‌ها برای خودروهای معمولی به صرفه نیست.
  • لنت ترمز ارگانیک: لنت ترمزهای ارگانیک نسبت به دیگر انواع لنت‌ها طول عمر کمتری دارند. قیمت آن‌ها نیز از دیگر لنت‌ها کمتر است. نرم بودن و عدم ایجاد سر و صدا از خصوصیات دیگر این لنت‌هاست.

چه زمانی لنت ترمز خود را عوض کنیم؟

با توجه به شرایطی که در بخش قبل معرفی کردیم، طول عمرهای مختلفی را می‌توان برای لنت‌های ترمز پیش بینی کرد. به همین دلیل نمی‌توان زمانی واحد و یکسان را برای انواع خودروها و لنت‌ها بیان کرد و با توجه به شرایط این مقدار متفاوت است. اما علائم و نشانه‌هایی وجود دارند که به شما نشان می‌دهند زمان تعویض لنت ترمز است.

  • ایجاد سر و صدا
  • روشن شدن چراغ هشدار ترمز می‌تواند نشانه‌ی تمام شدن لنت باشد.
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت (ممکن است)
  • لرزش فرمان (ممکن است)
  • کاهش قدرت ترمز گیری خودرو

بهترین فروشگاه خرید لنت ترمز

مهم نیست به دنبال خرید لنت ترمز خودروهای کره ای هستید یا هر خودرویی دیگر. نکته‌ی مهم‌تر این است که خریدتان را از یک فروشگاه معتبر انجام دهید. امروزه فروشگاه‌های مختلفی در زمینه‌ی فروش لنت خودرو فعالیت می‌کنند.

بهتر است فروشگاهی که انتخاب می‌کنید به صورت تخصصی در این زمینه فعال باشد. فروشگاه‌هایی نظیر آیدی یدک با تمرکز بر واردات لنت ترمز در برندهای مختلف، امکان خریدی امن را برای مشتریان خود فراهم آورده‌اند.

توجه کنید فروشگاهی که انتخاب می‌کنید، حتماً ضمانت اصل بودن کالا داشته باشد. خرید اینترنتی یکی از انتخاب‌های بسیار مناسب برای خرید این محصولات است. چرا که شما برای انجام خرید خود مجبور به سفر به شهری دیگر نخواهید بود.

مزایای خرید از فروشگاه اینترنتی معتبر لنت ترمز

در صورت خرید این فروشگاه‌های معتبر اینترنتی از مزایای مختلف زیر بهره‌مند خواهید شد.

  • تنوع قیمت: خرید لنت به صورت جنیون پارت (برند اصلی خودرو) و برندهای معتبر دیگر کره‌ای و چینی. به دلیل بالا بودن قیمت قطعات جنیون پارت، این مسئله باعث می‌شود همه بتوانند قطعاتی با کیفیت را در برندهای معتبر و با قیمت مناسب‌تر تهیه کنند.
  • ضمانت اصل بودن کالا: یکی از مشکلات کالاهای وارداتی وجود اجناس تقلبی در بازار است. تضمین اصل بودن کالا یکی از مزیت‌های اصلی فروشگاه آنلاین فروش لنت ترمز است.
  • تنوع برند: تصور کنید قصد خرید لنت جلو کیا پیکانتو را دارید. این بسیار مهم است که بتوانید آن را به صورت کیا جنیون پارت و در برندهایی نظیر ماندو و هایکیو در دسترس داشته باشید و از بین‌شان محصولی متناسب با قیمت و نوع نیاز خود انتخاب کنید.
  • سابقه‌ی درخشان و رضایت مشتری: در انتخاب فروشگاه اینترنتی خرید لنت ترمز به سوابق مجموعه و سطح رضایت مشتری نیز توجه داشته باشید.

شما می توانید جهت خرید بهترین لنت ترمز برای خودروهای ایرانی و خارجی به فروشگاه آیدی یدک نمایندگی فروش و مرکز پخش در تهران و شهرستان به صورت عمده و جز با قیمت همکار، مراجعه کنید.

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن