رپورتاژ

مقایسه آب تصفیه شده با آب مقطر و آب معمولی

مصرف بهینه آب برای سلامتی شما ضروری است. هر سلول در بدن شما برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد، به همین دلیل است که باید به طور مداوم در طول روز هیدراته بمانید. اکثر مردم در مورد انتخاب بهترین نوع آب برای نوشیدن سردرگم هستند. این مقاله به بررسی تفاوت های بین آب تصفیه شده، آب مقطر و آب معمولی می پردازد تا دریابد که کدام یک بهترین انتخاب برای هیدراتاسیون است.

 

آب تصفیه شده چیست؟

آب تصفیه شده آبی است که برای حذف ناخالصی ها مانند مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها فیلتر یا پردازش شده است. از طریق تصفیه بسیاری از انواع ناخالصی ها از جمله باکتری ها، جلبک، قارچ، انگل ها و فلزاتی مانند مس و سرب آلاینده های شیمیایی از بین می روند. استانداردهای آب آشامیدنی در سراسر جهان متفاوت است و در کشورهایی که آب آشامیدنی عمومی را تصفیه می‌کنند، از روش‌های تصفیه مختلفی مانند انعقاد و لخته سازی، ته نشینی، فیلتراسیون و ضدعفونی کردن برای ایمن‌سازی آب استفاده می‌شود. 

 

مزایا ومعایب آب تصفیه شده برای سلامتی

در حالی که آب لوله کشی در بسیاری از مناطق برای نوشیدن بی خطر است، اما همچنان ممکن است حاوی آلاینده های کمیاب باشد. سیستم های تصفیه آب، کلر را حذف می کنند. یک ماده شیمیایی رایج که به عنوان ضد عفونی کننده به آب عمومی اضافه می شود. چندین مطالعه آب کلر را با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ مرتبط دانسته اند. یکی دیگر از مزایای تصفیه آب این است که مزه های ناخوشایند مربوط به درمان های شیمیایی، مواد آلی یا لوله کشی فلزی را از بین می برد.

و آب آشامیدنی تازه و با طعم خالص را برای شما به ارمغان می آورد. در حالی که آب تصفیه شده فواید بسیاری برای سلامتی دارد، معایب بالقوه ای نیز دارد. تصفیه آب ممکن است تمام آلاینده ها را از آب آشامیدنی حذف نکند و برخی از سیستم های تصفیه ممکن است پرهزینه و مستلزم نگهداری باشند. برخی از روش‌های تصفیه فلوراید را حذف می‌کنند، ماده معدنی که به آب آشامیدنی برای بهبود سلامت دندان اضافه می‌شود. 

 

آب مقطر نوعی آب تصفیه شده است

آب مقطر برای حذف ناخالصی ها فرآیند تقطیر را طی کرده است. تقطیر شامل جوشاندن آب و جمع آوری بخار است که پس از سرد شدن به آب باز می گردد. این فرآیند در از بین بردن آلاینده هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، تک یاخته ها مانند ژیاردیا و مواد شیمیایی مانند سرب و سولفات بسیار موثر است. آب مقطر معمولاً در مراکز درمانی و آزمایشگاه ها استفاده می شود. اگرچه نوشیدن آب مقطر به اندازه نوشیدن انواع دیگر آب تصفیه شده رایج نیست، اما برخی افراد آن را به دلیل عاری بودن از آلودگی انتخاب می کنند.

 

معایب و مزایای آب مقطر برای سلامتی

تقطیر آب روشی موثر برای حذف آلودگی ها از آب آشامیدنی است. آب مقطر اساساً عاری از آلاینده‌هایی مانند آفت‌کش‌ها و باکتری‌ها است که می‌تواند به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مفید باشد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به HIV/AIDS و برخی سرطان‌ها در معرض افزایش خطر ابتلا به ناخالصی‌های موجود در غذا و آب هستند و ممکن است از نوشیدن آب مقطر سود ببرند. علاوه بر این، مانند برخی از روش های تصفیه دیگر، آب مقطر به طور موثر کلر را از آب آشامیدنی حذف می کند که می تواند طعم آب را بهبود بخشد و در عین حال قرار گرفتن در معرض کلر را کاهش دهد.

اما در حالی که آب مقطر خالص ترین نوع آب است، اما لزوما سالم ترین آب نیست. فرآیند تقطیر در از بین بردن آلاینده های بالقوه مضر بسیار موثر است، اما مواد معدنی و الکترولیت های طبیعی موجود در آب را نیز حذف می کند. اگرچه معمولاً آب به عنوان منبع مواد معدنی در نظر گرفته نمی شود، اما هر عاملی که منجر به کاهش مصرف ریز مغذی های ضروری شود می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد. 

آیا باید آب تصفیه شده را به جای آب معمولی مصرف کنید؟

در بیشتر موارد، منابع آب آشامیدنی عمومی مانند آب لوله کشی به دلیل محدودیت های آلاینده سختگیرانه تعیین شده توسط سازمان های نظارتی ایمن هستند. با این حال منابع طبیعی یا فعالیت های انسانی می تواند آن را آلوده  و بر کیفیت آب تأثیر بگذارد به همین دلیل، ممکن است ایده خوبی باشد که روی یک سیستم تصفیه آب در خانه سرمایه گذاری کنید، به خصوص کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند. انواع مختلفی از دستگاه های تصفیه آب وجود دارد که یکسان عمل نمی کنند.

آب تصفیه کن اسمز معکوس RO و ماوراء بنفش UV از محبوب ترین تصفیه کننده ها هستند. در کشورهایی که آلودگی آب یک مسئله است، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که فاقد سرویس بهداشتی مناسب هستند انتخاب آب تصفیه شده همیشه امن ترین گزینه است. برای خرید بهترین و با کیفیت ترین آب تصفیه کن می توانید از طریق سایت گیل آب که عرضه کننده بهترین و با کیفیت ترین دستگاههای  تصفیه آب مطابق با نیاز و بودجه شماست اقدام کنید.

 

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن