پزشکی سلامت

همه چیز درمورد عفونت ادراری

عفونت ادراری و آنچه همه باید درباره آن بدانیم!

عفونت دستگاه ادراری یکی از شایع ترین بیماری های زنان است که در بعضی مواقع خاموش و بی صدا سروکله اش پیدا می شود و زمانی متوجه آن می شویم که کلیه ها درگیر و درمان مشکل شده است. البته خوشبختانه تنها در بعضی موارد این بیماری بدون نشانه است و در باقی موارد دارای علائمی است که در صورت مشاهده بهتر است و هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کنید. این علائم کدامند؟ دلایل اصلی عفونت های ادراری چیست؟ چرا بیشتر، خانم ها را مبتلا می کند؟

چرا دچار عفونت ادراری می شویم؟

این بیماری دلایل مختلفی دارد ولی یکی از مهمترین آنها زمینه ژنتیکی فرد است. در بعضی از افراد چسبندگی مخاط بیشتر از دیگر افراد است. دلیل دوم چسبندگی میکروب هاست. بعضی از میکروب ها روی خود پرزهایی دارند که چسبنده ترند؛ بنابراین وقتی وارد بدن فردی می شوند ممکن است عفونت پایدارتری در فرد به وجود بیاورند. دلیل سوم مربوط به ایمنی بدن است که اگر سیستم ایمنی بدن قوی نباشد احتمال ابتلا به عفونت ادراری در فرد بالا می رود. اگر فرد رژیم غذایی مناسب داشته باشد و شامل مصرف میوه کافی، آب و مایعات فراوان باشد، خطر ابتلا به عفونت در او پایین می آید.
آخرین دلیل مربوط به استرس و مشکلات عصبی است. فردی که استرس دارد نسبت به فردی که روحیه بهتری دارد، بیشتر در معرض بیماری های عفونی قرار می گیرد.

آیا در دوران بارداری خطر ابتلا بیشتر است؟

در دوران بارداری احتمال ابتلا به عفونت های ادراری بالاتر نیست؛ بلکه اگر در این دوران فردی مبتلا به کلیه هایش سرایت کند بیشتر است و این به دلیل وزن بچه و تغییرات هورمونی در این دوران است. همیشه به دلیل وزن بچه در داخل رحم تخلیه جالب ها با مشکل صورت می گیرد و احتمال اینکه عفونت ادراری صورت بگیرد، بیشتر است. اهمیت این عفونت ها در این دوران بیشتر است چون با یک عفونت ادراری ساده ممکن است سقط صورت بگیرد. به همین دلیل خانم ها قبل از بارداری و طی آن باید آزمایش های ادرار را به صورت دوره ای انجام دهند. بهتر است همه هر شش ماه یک بار آزمایش ادرار همراه با سونوگرافی انجام دهند و این موضوع تنها مختص خانم های باردار نیست.

در چه سنی و در کدام جنس شایع تر است؟

عفونت های ادراری در خانم ها، به جز سال اول زندگی، شایع تر از مردان است. در سنین اول تولد در پسران این عفونت بیشتر دیده می شود؛ به خصوص در پسران ختنه نشده این احتمال بیشتر است. البته در سنین پیری میزان ابتلا در هر دو جنس برابر است. این بیماری به طور خاص بیماری خانم های جوان است؛ به خصوص در سنین باروری و تقریباً از اوایل بلوغ شیوع آن بالا می رود و تا ۳۵ تا ۴۰ سالگی ادامه پیدا می کند. این مشکل در خانم ها شایع تر است چون طول مجرای ادراری شان کوتاه تر از آقایان است.

از کجا بفهمیم به عفونت ادراری مبتلا شده ایم؟

خطرناک ترین علامت در عفونت ادراری بی علامت بودن آن است و فردی که یک بار دچار عفونت ادراری دچار علامت نشود و این خطرناک ترین حالتی است که ممکن است عفونت را بدون آنکه متوجه آن شویم منتشر کرده و به کلیه ها برساند و منجر به نارسایی کلیه شود. در بعضی مواقع عفونت ادراری دارای علامت است. این نشانه ها شامل تکرر ادرار، سوزش ادرار، بوی بد ادرار، خون ادراری و در صورتی که دچار عفونت ادراری با انتشار به کلیه ها برسد. علائمی مانند درد کلیه، تب و لرز، حساسیت در ناحیه کلیه و سنگینی در این ناحیه احساس می شود.

اگر درمان نشود چه خطرهایی به دنبال دارد؟

اولین خطر آن آسیب به کلیه و نارسایی کلیه است. ابتلا به عفونت های ادراری اگر فقط در مثانه باشد می تواند باعث کاهش حجم مثانه در طولانی مدت شود؛ وقتی حجم مثانه کم شود فرد دچار تکرر ادرار می شود و دیواره مثانه ضخیم شده و فرد احساس سوزش و ناراحتی دائم در مثانه و پایین شکم دارد و در موارد حاد ممکن است این آسیب قابل برگشت نباشد و حتی برای برگرداندن حجم مثانه به حالت طبیعی نیاز به درمان جراحی یا تزریق بوتاکس در مثانه باشد.

آیا ارتباطی بین استخر و عفونت ادراری وجود دارد؟

اگرچه عامل عفونت، میکروب و شرایط آلوده است ولی آب آلوده استخر دلیل عفونت ادراری نیست و آنچه فرد را مبتلا می کند لباس خیس و تجمع میکروب در ناحیه از راه رطوبت و انتشار میکروب به مثانه است. حتی اگر فردی مبتلا به عفونت ادراری در استخر باشد احتمال ابتلا از این راه کم است؛ مگر اینکه میکروب از راه نشستن روی کناره های استخر منتقل شود. در واقع احتمال انتقال از راه آب کم است.

چه افرادی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند؟

ـ افرادی که سابقه قبلی عفونت دارند.

ـ افرادی که مبتلا به دیابت هستند. این افراد به چندین دلیل مستعد ابتلا به عفونت هستند. اولین دلیل جذب بیشتر میکروب به دلیل بالا بودن میزان قند ادرار است. دومین دلیل این است که در این افراد مثانه دچار اختلال کارکرد شده و حس عصبی آن دچار اختلال می شود و در نهایت سیستم ایمنی دیابتی ها، وقتی که قند خون شان کنترل نشود، پایین تر است.

ـ افاردی که اختلال کارکرد مثانه دارند. حجم پر شدن مثانه این افراد اشکال دارد؛ یعنی مثانه زیادی پر می شود ولی ادرار به خوبی و کامل تخلیه نمی شود. گاهی هم حجم مثانه کم است و فرایند انقباض و انبساط آن برای تخلیه هماهنگ نیست؛ بنابراین جریان تندتری از ادرار در این افراد ایجاد می شود و به همین دلیل دچار عفونت ادراری می شوند.

ـ خانم های متاهل در سال های اولیه ازدواج بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند.

چکار کنیم تا مبتلا نشویم؟

ـ انجام آزمایش های دوره ای ادرار برای اطمینان از عملکرد مناسب مثانه و عفونت ادراری بدون علامت

ـ مصرف مایعات به میزان کافی

ـ استفاده از نور آفتاب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ـ مصرف میوه و سبزیجات به میزان کافی حدود نیم کیلوگرم در روز برای هر فرد بالغ

ـ رعایت بهداشت فردی

خودسرانه آنتی بیوتیک بخوریم؟

بعضی از آنتی بیوتیک ها متوقف کننده میکروب ها هستند؛ بنابراین تعادل میکروبی را در ناحیه تناسلی برهم می زنند و همزمان میکروب های مفید را هم متوقف می کنند. در بدن دو نوع میکروب داریم؛ مضر و مفید. میکروب های مفید وقتی از بین بروند، عفونت مقاوم پیشرونده منجر به یک عفونت ادراری می شود که شاید به آنتی بیوتیک تجویز شده توسط متخصص مقاوم شود. بنابراین متخصص مجبور می شود عفونت را با دو نوع آنتی بیوتیک درمان کند.

چگونه درمان می شود؟

ابتدایی ترین درمان مصرف مناسب مایعات است. بهترین زمان برای مصرف مایعات صبح ناشتا دو لیوان و یک لیوان قبل از هر وعده غذایی و یک ساعت پس از پایان غذا است. دومین راه مصرف آنتی بیوتیک است. وقتی فرد برای اولین بار مبتلا می شود، سه روزه با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود ولی اگر عفونت طولانی مدت و تکراری باشد درمان طولانی مدت می شود. پس از درمان عفونت، باید حتماً پیگیری های بعدی انجام شوند زیرا در سه ماه اول احتمال برگشت دوباره بیماری وجود دارد؛ بنابراین فرد هر سه ماه یک بار و پس از آن هر دو ماه باید آزمایش را تکرار کند. اگر عفونت دوباره عود کند، متخصص دوباره آنتی بیوتیک تجویز می کند ولی همزمان باید سونوگرافی مثانه پر و خالی انجام شود تا اطمینان حاصل شود، مشکل مربوط به اختلال مثانه نیست.

برچسب ها

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن