خودرو

آشنایی با مهم ترین قطعات بدنه و لوازم جلوبندی سراتو سایپا

خودرویی که هر روز سوار آن می شوید و کم کم به عضوی از خانواده شما تبدیل شده است قطعات مختلفی را در دل خود جای داده است که شاید از آن بی خبر باشید. قطعاتی مهم و حیاتی که در صورت نبودشان به مشکل برمی خورید! مثلا برای خودروی سراتو شامل قطعات یدکی سراتو، لوازم جانبی سراتو، لوازم بدنه، موتوری، لوازم جلوبندی سرات، برقی و.. که هر کدام نقش خاص خود را ایفا می کند.  در همین راستا امروز فروشگاه سراتو یدک قصد دارد تا شما را با اجزای مختلف جلوبندی سراتو سایپا آشنا کند تا از اتومبیلتان بیشتر بدانید، پس با ما همراه باشید.

جلوبندی خودرو چیست ؟!!!

جلوبندی به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته می‌شود که وظیفه تعلیق و هندلینگ خودرو در چاله‌ها، دست‌انداز‌ها و پیچ‌های جاده را برعهده دارد. تعمیر و نگهداری این قسمت از خودرو به عهده جلوبندی ساز است. جلوبندی خودرو ، یک سیستم مستقل و خاص نیست ، بلکه شامل سیستم های مختلفی میباشد که به مجموعه این سیستم ها و قطعات ارتباط دهنده آن ها جلوبندی میگویند . در اصطلاح عامیانه به قسمت جلویی سیستم تعلیق اتومبیل جلوبندی می گویند ( سیستم تعلیق اعمال شده بر ۲ چرخ جلو ) و به سیستم تعلیق اعمال شده بر دو چرخ عقب خودرو عقب بندی می گویند. اما بعضا رایج است که به کل سیستم تعلیق نیز جلوبندی میگویند که اشتباه است. ما در اینجا به بررسی لوازم جلوبندی سراتو می پردازیم.

جلوبندی سراتو سایپا شامل سه سیستم اصلی میباشد :

  1. سیستم انتقال قدرت
  2. سیستم تعلیق
  3. سیستم فرمان

سیستم تعلیق و جلو بندی سراتو سایپا با اهداف زیر طراحی شده است:

  1. دریافت ضربات وارده به چرخها و انتقال حداقل این تکانها به اتاق خودرو
  2. کنترل و هدایت پذیری هر چه آسانتر خودرو سر پیچ ها

قطعات تشکیل دهنده جلوبندی سراتو سایپا

  • میل موجگیر
  • میل تعادل
  • طبق
  • سگ دست
  • شغال دست
  • کمک فنر
  • فنر
  • سیبک‌ها
  • سیستم فرمان
  • دستگاه تعلیق
  • اکسل
  • طبق و بوش های لاستیکی آن

حال به بررسی اجمالی هر کدام از این قطعات می پردازیم.

طبق و بوش لاستیکی طبق :

طبق ها از یک سمت از طریق بوش های لاستیکی به رام متصل هستد و از طرف دیگر، به سیبک زیر سگدست متصل می شوند. طبق در پستی بلندی ها، و با افزایش یا کاهش وزن خودرو به بالا و پایین حرکت می کند، که فنر و کمک فنر این حرکت ها را تعدیل و کنترل می کنند.طبق ها در دو صورت خراب می شوند. اول در تصادفات و در برخورد چرخ خودرو با موانع . دوم در اثر فرسوده شدن و مستهلک شدن بوش طبق که در این صورت فقط بوش ها نیاز به تعویض دارد.

سیبک و مفصلها

سیبک ها و مفصلها طوری طراحی شده اند که بتوانند قطعات ثابت (مانند جعبه فرمان و طبق ها) را به قطعات متحرک (مانند کمک فنر و سگدست) متصل کنند تا در هنگام گردش به چپ و راست، چرخها بتوانند آزادانه حرکت کنند. از علائم خرابی سیبک لق شدن مفصل (بدلیل کارکرد زیاد) و کج شدن آنها (در اثر ضربه) می باشد.

مجموعه جعبه فرمان

این قطعه روی اتاق خودرو سوار می شود و چرخش فرمان را توسط مفصل ها و سیبک ها به سگدست منتقل می کند تا امکان گردش به چپ و راست برای خودرو فراهم شود. از علائم خرابی مجموعه جعبه فرمان لق شدن سیبک ها و مفصلها ، سفت شدن فرمان و همچنین روغن ریزی از جعبه فرمان می توان اشاره کرد.

آشنایی با توپی سر کمک

توپی سر کمک جلو یا بلبرینگ کف گرد بالای کمک، یکی از قطعات و اجزای سیستم تعلیق خودرو می باشد که به کمک فنر متصل شده و در قسمت بالای کمک‌ فنر نصب می‌شود. هر خودرو دو عدد از این قطعه دارد، که یکی از آن‌ها در کمک فنر سمت راست و دیگری در کمک فنر سمت چپ قرار می‌گیرد. در صورتی که این قطعه وجود نداشته‌ باشد، تمام ضربات به اتاق خودرو منتقل شده و صدمات زیادی به خودرو وارد می‌شود.

میل موجگیر یا میل تعادل

میله‌ای چرخان با توزیع نامتقارن جرمی بوده که به خاطر نیروی گریز از مرکز و غیر بالانس بودن باعث ارتعاش خود خواسته با اختلاف فاز نسبت به ارتعاش میل لنگ می شود که این امر باعث میرایی ارتعاشات موتور‌هایی می شود که در آن‌ها سامانه لرزه‌گیر موتور وجود ندارد. میل تعادل موتور، نیروی دوران خود را از طریق چرخ دنده درگیر با چرخ دنده سر میل لنگ می گیرد هنگام تعمیرات این گونه موتور‌ها باید دقت لازم در تایمینگ چرخ دنده سر میل تعادل صورت گیرد در غیر اینصورت نه تنها مفید نخواهد شد بلکه باعث تشدید و ارتعاش زیاد بدنه موتور خواهد شد.

سگ دست و شغال دست

سگ دست در واقع لولایی است برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان که محورش یا سیبک است یا در ماشین های قدیمی با اکسل غیر مستقل (مثل کامیون‌ها و یا شاسی بلند‌ها) روی میل سگ دست می چرخد. سگ دست وظیفه‌ نگهداری چرخ‌ها را نیز بر عهده دارد. دیسک‌های ترمز و فرمان اتومبیل و اتصالات چرخ‌ها و توپی چرخ به سگدست بسته می شود و در اتومبیل با تعلیق مک فرسون میل کمک نیز به آن متصل می‌شود.

کمک‌فنر

کمک‌فنر، وسیله‌ای مکانیکی در خودروست که در نزدیکی هر چرخ نصب می‌شود تا نوسانات فنر‌ها را کنترل یا میرا کند. یک سر کمک‌فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می‌شود و سر دیگر آن به قطعه‌ای متحرک از سیستم تعلیق، مانند پوسته اکسل یا طبق متصل است. در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک‌فنر می‌شود. هدف از بکارگیری کمک فنر میرا کردن نوسانات فنر است. کمک‌فنر زیر بار وزن خودرو نیست و بر ارتقاء خودرو هم اثر نمی‌گذارد بعضی از کمک‌فنر‌ها می‌توانند این کارکرد‌ها را نیز داشته باشند.

سیبک

سیبک فرمان قطعات کروی شکلی در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کم‌ترین اصطکاک فراهم می‌کنند. سیبک‌ها در معرض نیرو‌های کششی و فشاری قرار می‌گیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور چرخ قرار می‌گیرد تحت تأثیر نیروی کششی است، زیرا محور چرخ متمایل به بالا و طبق متمایل به پایین است و در نتیجه سیبک کشیده می‌شود وقتی سیبکی در زیر طبق بالایی و روی محور چرخ قرار گیرد تحت تأثیر نیروی فشاری است، زیرا محور چرخ به وسیله چرخ متمایل به بالا و طبق نیز با کشش فنر متمایل به پایین می‌شود در نتیجه سیبک کشیده می‌شود. یکی از دلایل لرزش فرمان، می‌تواند خرابی سیبک فرمان باشد.

اکسل

اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده است. در بعضی موارد، اکسل با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی سوراخ چرخ یا دنده در جایش ثابت نگه داشته شود تا به چرخ یا دنده اجازه دهد که آزادانه به دور اکسل بچرخد.

در فوق تعدادی از مهم ترین لوازم جلوبندی سراتو سایپا مختصر معرفی شد.در صورتی که یکی از نشانه ها و علایم فوق را در خودروی خود مشاهده کردید و یا اینکه توسط جلوبندی ساز معتبر تشخیص داده شد و به هر یک از قطعات و لوازم جلوبندی سراتو سایپا نیاز داشتید میتوانید با مراجعه به فروشگاه ceratoyadak.ir لوازم و قطعات یدکی سراتو سایپا آن را سفارش دهید.

آریوبرزن

آریو اشراقی هستم مدیر سایت وب آریو از بچه های خونگرم جنوب ( خوزستان )، خوشحال میشم که با اشتراک گذاری مطالب، سایت منو حمایت کنید. در ضمن عضویت در کانال تلگرام وب آریو یادتون نره!! @webario

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن